• Opdateret 08/12/2020 kl. 15:59

Skoleledere: Hundreder af millioner er brugt på løft i matematik

Lærerne har ikke været motiveret til at få skolereform til at lykkes, siger formand for skolelederforening.

Artiklens øverste billede
Det vækker undren hos Claus Hjortdal, at elevernes evner i matematik er faldet.Arkivfoto: Marius Nyheim/Polfoto

Der har ikke været stor motivation hos lærerne til at få skolereform til at lykkes, og de nødvendige midler er ikke fulgt med.

Sådan lyder den umiddelbare reaktion tirsdag fra Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, efter at en ny stor rapport har vist, at danske 4.-klasseelevers niveau i matematik er faldet markant, siden reformen blev indført i 2014.

- Reformen af folkeskolen er en storstilet reform, der aldrig rigtigt fik fodfæste, fordi man ikke fik lærerne med, og man satte ikke pengene af, for at det skulle lykkes, siger Claus Hjortdal.

- Om det er det, der er årsagen, det kan jeg ikke svare dig på. Men det, vi gjorde med reformen, har i hvert fald ikke lykkedes.

Han tilføjer, at der ud over reformen er brugt store ressourcer på at løfte niveauet i skolen - ikke mindst i matematikfaget.

Derfor vækker det undren hos formanden, at elevernes evner i matematik er faldet.

- Vi har brugt mange hundrede millioner på at kompetencedække lærerne i matematik, så derfor kan det godt undre mig, at resultatet ser sådan ud, siger Claus Hjortdal.

Hos Danmarks Lærerforening mener formand Gordon Ørskov Madsen, at der skal findes metoder, som kan forbedre kvaliteten af undervisningen.

- Vores opgave er ikke at få reformer til at virke. Vores opgave er at få undervisningen til at lykkes. Og det skal vi have et skarpt fokus på, siger han.

- Jeg tror, vi skal være skarpere på, at hver eneste undervisningstime skal have kvalitet. Så er det mindre afgørende, hvor mange undervisningstimer der er. Men vi skal sørge for, at vi i hver undervisningstime løfter elevernes faglige niveau og skaber engagement hos eleverne.

Han fremhæver også, at lærernes uddannelse skal i fokus, og at det er vigtigt, at det er læreruddannede, der står for undervisningen.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.