- For abonnenter
Børn af skolereformen går markant tilbage i matematik
Trods flere timer i matematik går børnenes færdigheder drastisk tilbage. En ekspert vurderer, at den del af skolereformen, der handler om flere timer, er en fiasko. Ministeren finder udviklingen alvorlig og vil nedsætte en ekspertgruppe.
Efter to årtiers fremgang er der fra 2015 til 2019 sket et »ganske betydeligt« fald i danske skolebørns dygtighed i matematik. Det er konklusionen i den internationale Timss-undersøgelse, der undersøger 4. klasseelevers evner indenfor matematik og naturfag og udkommer hvert fjerde år.
Christian Christrup Kjeldsen, hovedforskeren bag den danske del af undersøgelsen kalder tilbagegangen i matematik »markant og bekymrende«.
Det er lidt ligesom i ludo. Nu er vi slået tilbage til starten i 2007.
»Den fremgang, vi havde fra 2007-2015, er forsvundet igen. Det er lidt ligesom i ludo. Nu er vi slået tilbage til starten i 2007,« siger Christian Christrup Kjeldsen. Han er viceinstitutleder for forskning på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.
Fra 1995, da Timss-undersøgelsen blev lavet første gang, frem til 2007 havde danske skoleelever også vist betydelig fremgang i matematik.
Der er et sammenfald mellem undersøgelsen og skolereformen fra 2014. Da Timss-undersøgelsen senest blev lavet i 2015, var reformen lige trådt i kraft, og de testede 4. klasseelever