Hvorfor ser I ned på os?
"Nå ... er du bare en af dem, der tørrer røv," er en reaktion 19-årige Kasper Soelberg ofte møder.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Som en ung fyr på 19 år er jeg ved at uddanne mig som social- og sundhedsassistent.
Det er jeg stolt af. Jeg synes ikke, at man skal se ned på nogle uddannelser. Alle uddannelser er gode på hver sin måde, især fordi vi ikke kan undvære nogen af dem.
Når jeg hørte statsministerens åbningstale i Folketinget i år og hørte hende tale om Emil, der har valgt en erhvervsuddannelse, så tænker jeg: »Fedt. Emil har valgt en erhvervsuddannelse. Men hvordan gør vi det så mere attraktivt for andre at vælge en erhvervsuddannelse?«
Kulturen om erhvervsuddannelser er præget af uddannelsessnobberi. Når jeg møder folk og fortæller fagligt og stolt, hvad min uddannelse indebærer, får jeg tit kommentaren: »Nååå, er du bare en af dem, der tørrer røv?« Så sidder jeg tilbage og tænker: »Nå – der blev min uddannelse så pillet ned igen«.
Jeg bliver led og ked, når jeg i min hverdag møder social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter, der ikke tør fortælle, hvad deres arbejde er. Og jeg bliver led og ked, når jeg også selv får det at mærke.
Jeg er mand i et ”kvindefag” og er stødt på tvivlen om min faglige stolthed. Jeg fortalte ikke, at jeg var gået en anden vej end de fleste.
Da jeg så endelig tog mod til mig og krøb ud af kassen, blev jeg blev bombet med spørgsmål. »Hvad vil du der?« »Er det ikke kun de dumme, der går på en social- og sundhedsskole?«
Jeg er en ung mand, og de forstod det ikke. Men hvorfor ikke?
»Fuck,« tænkte jeg, så var det lidt, som jeg troede. Man blev set ned på.
Hvis det er den frygt, andre går med, kan jeg godt forstå, at man vælger ikke at tage en erhvervsuddannelse, og det er ærgerligt.
Hvis vi, som statsministeren sagde i sin tale, skal have flere til at vælge en erhvervsuddannelse, kommer det ikke af sig selv. Vi skal have vendt kulturen omkring erhvervsuddannelserne. Det er ikke en skraldespand.
Jeg har vendt min tvivl. Jeg møder glad på arbejde. Ingen i min omgangskreds er i tvivl om, at jeg er stolt af mit arbejde.