Alberto Contador blev i turistbussen

Det første store bjerg i Tour de France passerede uden de store forskydninger i klassementet. Men det værste venter i weekenden. Har profilerne på Tinkoff-holdet lært at samarbejde?

Artiklens øverste billede
Det var en tilfreds Contador, der efter fredagens etape mødte pressen - og ikke mindst efterfølgende fulgtes med holdkammeraterne i den lejede Tinkoff-bus. Foto: Christophe Ena/AP

LAC DE PAYOLLE — Bare hold døren åben, sagde Jacinto Vidarte, Alberto Contadors faste oppasser under Touren, til en kollega i Tinkoff-tøj.

De var ved at gøre en sort Citroën C5 på den modsatte side af grusvejen klar til at køre. Alberto Contador skulle med.

Som den eneste havde den 33-årige Tour-stjerne planlagt sin egen kørelejlighed væk fra målområdet efter 7. etape i Tour de France. Efter den første af de rigtig store stigninger i årets Tour, Col d’Aspin. Efter alt hvad der er passeret i de seneste dage.

Jacinto Vidarte piskede frem og tilbage mellem Citroënen og den blå turistbus, som er blevet så symbolsk for Tinkoff-mandskabet i de seneste dage.

Der står ”Voyages Martinet” på siden af den, ikke Tinkoff. Holdet blev nødt til at leje den, efter at den normale færge på hjul brød sammen tidligere på ugen.

Interne konflikter

Imens Tinkoff-bussen har været ude af drift, har Alberto Contador og samarbejdet på mandskabet tilsyneladende været det samme. Alberto Contador har tabt tid til konkurrenterne. Roman Kreuziger kørte fra sin kaptajn på 5. etape og er nu et minut og 10 sekunder foran ham i klassementet.

Vi har talt om det, og nu er vi kommet videre. Vi behøver ikke at tale mere om det.

Steven de Jongh, sportsdirektør, Team Tinkoff – om bataljen mellem Contador og Kreuziger

Contador skældte efterfølgende ud i fuld offentlighed og konstaterede, at Kreuziger gik imod holdets taktik og kun »handlede for sig selv«. Og efter torsdagens etape forlod Alberto Contador målområdet i den sorte Citroën C5, mens resten af holdet tog bussen.

Måske er det, hvad man kan forvente, når man sender et helt hold af ryttere med kontraktudløb til Tour de France. For det er de facto, hvad Tinkoff-mandskabet består af. Holdet lukker efter denne sæson, annoncerede ejeren Oleg Tinkov inden Touren, og hvad gør det ved incitamentet til at køre holdets chance i stedet for sin egen?

Mere om det senere.

En god dag

Der gik omtrent 20 minutter, fra Alberto Contador ankom til turistbussen, til der faldt ro over Jacinto Vidarte. Så tog han opstilling ved den forreste indgang til det store blå køretøj, som han altid gør, når Alberto Contador møder pressen.

Pressefolk fra hele verden trak sammen, og så stak Alberto Contador hovedet frem.

Fredag havde stik imod forventning været en god dag. Han kom i mål sammen med Chris Froome, Nairo Quintana og de andre kandidater til den samlede sejr. To dage tidligere havde spanieren tabt 35 sekunder til samme konkurrenter på en kortere og på papiret mindre krævende stigning.

»Hvis nogen havde fortalt mig ved begyndelsen af etapen, at jeg ville komme i mål sammen med feltet, havde jeg ikke troet på det. Så det var et godt resultat. Men det er kun den første etape. Det værste venter lørdag og søndag,« sagde Alberto Contador, der har hængt efter konkurrenterne siden et slemt styrt på 1. etape.

»Lige nu har jeg en god følelse, så vi må se, hvad der sker.«

Så nikkede han til journalisterne og trak sig ind i mørket bag de tonede ruder igen.

Fransk håb blev sat

Tourens første store bjergetape vil ikke blive husket for de store slag mellem de største stjerner. For vindere og tabere i mere overordnet forstand.

Den vil måske blive husket for, at det franske Tour-håb, Thibaut Pinot, blev sat og tabte næsten tre minutter til konkurrenterne i klassementet. Men først og fremmest imponerede dagens vinder, Stephen Cummings, som kørte i udbrud tidligt på etapen, angreb på Col d’Aspin og kørte alene over målstregen mere end et minut foran Oricas Daryl Impey på andenpladsen.

Britiske Stephen Cummings vandt på 8. etape sin anden etape i Touren. Foto: Peter Dejong/AP

Den 35-årige Cummings vandt karrierens anden etapesejr – og årets fjerde til sit hold, Team Dimension Data. Han vandt i suveræn stil, præcis som for et år siden, da han kørte i udbrud og kørte hjem alene.

Med den første af tre bjergetaper overstået forventer feltet nu, at det rigtige cykelløb begynder. Det gælder bl.a. danske Jakob Fuglsang fra Astana.

»Der kommer helt sikkert til at ske mere i de næste dage. Det vil jeg næsten garantere,« sagde Fuglsang efter etapen og konstaterede, at han »med hiv og sving« fulgte med favoritgruppen over den sidste stigning.

Det samme gjorde Alberto Contador.

»Jeg tror, at han var endnu mere i problemer. Han så ud, som om han var lige ved at blive sat. Han ser ikke ud til at være, hvor han skal være, selvfølgelig på grund af sine styrt. Men hvis i dag giver problemer, bliver lørdag og søndag modbydeligt for ham,« fortalte Jakob Fuglsang.

Steven de Jongh, sportsdirektør på Tinkoff, lægger heller ikke skjul på, at det værste venter forude.

»Det er ikke let, han arbejder stadig på at komme sig. Det var en dag, der skulle overleves. Lørdag venter en ny dag med en sidste stigning og nedkørsel til målstregen. Stadig i overlevelsesmode,« siger han.

Favoritterne lurepassede

Spørgsmålet bliver, hvad Alberto Contador bliver nødt til at overleve i de kommende dage.

Det var småt med angrebene fra de store Tour-favoritter på Col d’Aspin. Chris Froome har for vane at angribe på Tourens første store bjergetape og tage den gule trøje. Det gjorde han både i 2013 og 2015, og begge gange forsvarede han den resten af vejen til Paris.

Når 8. etape begynder lørdag, sidder førertrøjen stadig på Greg Van Avermaet fra BMC med over seks minutter til nummer to. Og tv-seerne har stadig til gode at se det første angreb fra Froome i denne Tour.

Og hvad med Nairo Quintana, Fabio Aru og alle de andre, som er kommet efter den gule trøje?

Jakob Fuglsang forventer, at vi kommer til at se dem alle i aktion i weekenden. Både lørdag, når den første af fire hårde stigninger hedder Col du Tourmalet, og søndag, når finalen skal køres på Andorre Arcalis – 10,1 km der stiger med 7,2 pct. i gennemsnit.

Da bliver Alberto Contador for alvor sat på prøve. Og det samme gør Tinkoff-mandskabet, der er med for at hjælpe ham. For hvornår er det tid til at lade Kreuziger tage over og køre sin chance i klassementet på kaptajnens bekostning? Kan rytterne enes, når de forventelige angreb kommer fra det bomstærke Movistar-hold omkring Quintana, hvis Chris Froome kører sin chance, eller BMC’s Tejay Van Garderen og Richie Porte prøver lykken?

Det må tiden vise.

Men Alberto Contador og Roman Kreuziger kom i mål samtidig fredag eftermiddag, og skal man tro Steven de Jongh, er bataljen, om hvem der venter på hvem, håndteret og glemt igen.

»Vi har talt om det, og nu er vi kommet videre. Vi behøver ikke at tale mere om det. I dag var fin. Man kunne se, at rytterne var der, klar til at støtte Alberto, så det var godt. Hvis Alberto stadig kommer sig godt og ikke får flere problemer, tror jeg på det, men som sagt, vi er stadig i overlevelsesmode,« siger han.

Så langt, så godt.

Alberto Contador blev i Tinkoffs turistbus fredag aften. Han kørte sammen med holdet til hotellet. For det var alligevel ikke hurtigere at tage bilen, konstaterede Jacinto Vidarte.

Der var ingen restitution at vinde ved at køre alene.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.