Frankia er klar med lettere campere

Moderne autocampere bliver lettere og lettere. Det gælder også to ny modeller fra Frankia, som er i Danmark om kort tid. Inden da kan de ses på stor udstilling i Düsseldorf.

Artiklens øverste billede
Den lettere Frankia er bygget op på det klassiske Fiat-chassis, der er ændret med ny front med LED-kørelys. Foto: PR

Der bliver produceret mange nye campingvognsmodeller, der kan trækkes af mindre biler, og stort set alle producenter kan levere lette modeller, der passer til den downsizing af bilparken, som har ramt Danmark de senere år.

Alle de nye 2015-modeller kommer til efteråret og kan ses for første gang på caravan-udstillingen i Düsseldorf.

Kigger man på autocampere, er der også en tendens til, at bilerne bliver lidt lettere for hvert modelår. Slankningen af autocamperne sker typisk ved brug af tyndere konstruktioner og lettere og stivere materialer. Det sker alt sammen for at bringe vægten ned og brændstoføkonomien op. Kunderne efterspørger bedre driftsøkonomi, for det er de blevet vænnet til fra deres almindelige biler. Trenden er også tydelig i USA, hvor de store RV’s – recreational vehicles – virkelig er forslugne. Her benytter flere og flere producenter lettere chassis-konstruktioner som udgangspunkt.

Kigger man på tyske Frankia, der ellers stort set har produceret autocampere efter samme solide opskrift i 50 år, kommer der til næste sæson også lettere modeller.

»Jeg har netop været på fabrikken, hvor jeg har set de nye modeller fra Frankia, og den gode nyhed er, at man endelig er klar med to nye og lettere delintegrerede autocampere,« forklarer Niels Brændekilde, direktør i NBC-Niels Brændekilde ApS.

Stor tysk udstilling

Alle de nye 2015-modeller kommer til efteråret og kan ses for første gang på caravan-udstillingen i Düsseldorf. Udstillingen er den største i verden, og udbuddet af nye campere ventes at sætte rekord, når dørene åbnes den 30. august. I forhold til sidste år er udstillingsarealet udvidet og antallet af udstillede modeller ventes at blive omkring 1.900 stk. fra lige under 590 forskellige udstillere. Sidste år havde udstillingen 176.120 besøgende, hvoraf 88 pct. var tyskere og langt de fleste private med appetit på en ny model.

De lyse materialer breder sig. Frankias 2015-modeller kan alle leveres med træ i lysere farver og med flere blanke detaljer. Foto: PR

to ny Frankia-modeller, der kan blandt andet kan ses på udstillingen, er såkaldte delintegrerede autocampere.

»Den ene er med to enkeltsenge i bagenden og har en egenvægt på 2.850 kg, en køreklarvægt på 3.000 kg og er indregistreret til fire personer. Den kommer til Danmark den 25. oktober 2014 til vores åbent hus i Jels,« oplyser Niels Brændekilde.

Det officielle navn på camperen er Frankia T 72 GD, der er bygget op på en Fiat Ducato 35L med 150 hestes dieselmotor. Hele autocamperen er bygget uden indvendige trin, og selve opbygningen er bygget med en Alko galvaniseret undervogn og har naturligvis dobbeltbund. Men da målet har været at spare vægt, er den klassiske dobbelte bund gjort lidt mindre:

»I de nye, lette modeller er dobbeltbunden formindsket fra 30 cm til 21 cm i tykkelsen, ligesom alle dele i camperen er optimeret for at spare vægt. Man har gennemgået alle dele i opbygningen og forsøger at minimere dimensioner, der hvor man kan, uden at det går ud over stabiliteten i materialerne,« siger han.

Plads til fire

De nye modeller er uden garage, så de har en lav sengehøjde, men de har stadig et stort bagagerum.

»Der er tale om en yderst elegant autocamper med Truma-varme, stor vandtank på 150 liter og en 100 liter spildevandstank, og så er der sovepladser til fire personer,« forklarer Niels Brændekilde.

De nye modeller har også et ændret design af bagenden med nye LED-lygter og ændret stødfanger.

I den indvendige del er de nye Frankia-modeller blevet beklædt med lysere træ og flere blanke detaljer.

Hvis man bestiller sin autocamper med Termo Guard, giver Frankia 10 års fugtindtrængningsgaranti, og bestiller man bilen med en speciel chassis-pakke, sparer man et eventuelt tillæg for større motor (150 hk i stedet for 130 hk) og får en 90-liters dieseltank, fartpilot og manuel aircondition mm. til en merpris på 36.820 kr.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.