*

Politik

Ekspert efter Anna Mee-kampagne: »Kommunalvalgskampagner er generelt ret fredsommelige« 

Smædekampagner rammer især kendte politikere i Danmark.

I Københavns gader hænger en valgplakat med Anna Mee Allerslev (R). Men det er ikke en hvilken som helst valgplakat.

Det er nemlig en form for smædekampagne med teksten: »Anna Ansvarsløs - har ødelagt livet for mange mennesker. Det handler ikke om mennesker«.

Kampagnen kommer i kølvandet på en ophedet debat om, at det er for vanskeligt at modtage førtidspension i Københavns Kommune, og at syge mennesker ikke kan få lov til at gå på førtidspension.

Regeringen tjekker førtidspension efter kommunal kritik

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev har i den forbindelse været genstand for kritik og hastagget #annaansvarsløs har floreret på de sociale medier.

Det er nu blevet til en smædekampagne, som gruppeformand for De Radikale i Københavns Kommune Tommy Petersen godt kan se det sjove i, men »der er kommet et klima, som, jeg synes, er ret voldsomt«, siger han til TV2 Lorry og tilføjer, at tonen er blevet hårdere.

R-profil ramt af smædekampagne: »Det nærmer sig en personhetz«

Danske valgkampe bliver dog hovedsageligt ført i en ordentlig tone, forklarer Jens William Hoff, der er professor på Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet.

»De fleste kommunalvalgskampagner er generelt ret fredsommelige. Vi ser mest, at politikere bare prøver at få deres navn frem, fordi langt de fleste vælgere ikke kender de politikere, der stiller op til kommunalvalget. Det handler mest om at blive et kendt ansigt,« siger Jens William Hoff.

Danmark kan dog ikke sige sig helt fri for smædekampagner, og der er i de seneste år sket en stigning i antallet. Alligevel er det endnu ikke sammenligneligt med valgkampe i f.eks. USA.

»Der har generelt været en tendens til, at danske valgkampe bliver ført med lidt mere negative kampagner. Så på den måde følger det i fodsporene af, hvad man f.eks. ser i USA. De negative kampagner er blevet mere fremherskende, men det er for tidligt at spå om, hvorvidt det er en tendens, som vi kommer til at se til kommunalvalget,« siger Jens William Hoff.

Københavnerborgmester i ny sag om gratis festlokaler

Negative kampagner rammer især kendte ansigter, og kampagnerne har en effekt på vælgerne, siger Jens William Hoff. Derfor kan Anna Ansvarsløs-plakaten også få konsekvenser for Anna Mee Allerslev, mener han.

Jens William Hoff understreger dog, at det især hænger sammen med, at »der på samme tid er historier i medierne om hende, f.eks. omkring hendes lån af rådhussalen i København.«

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her