DF-profiler: Lukningen af Radio24syv var en fejl og dumt

Søren Espersen og Pia Kjærsgaard kalder på Twitter det for "en fejl" og "dumt", at Radio24syv måtte lukke.

Artiklens øverste billede
Radio24syv sendte for sidste gang 31. oktober 2019 efter otte år. Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Det var en fejl, da Dansk Folkeparti tilbage i 2019 var bannerfører for, at redaktionen på FM4-frekvensen skulle arbejde mindst 110 kilometer fra København.

Det siger DF-profilen Søren Espersen i et opslag på Twitter og til Berlingske.

Kravet gjorde i sidste ende, at den populære radiokanal Radio24syv lukkede, da ledelsen opgav at søge om forlænget sendetilladelse på grund af kravet om lokation.

- Det var en fejl, vi der begik, lyder det fra Søren Espersen på Twitter, og det bliver mødt med et ”ja, det var dumt” fra tidligere partiformand Pia Kjærsgaard.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Kjærsgaard ønsker ikke at uddybe sin udmelding til Berlingske.

Søren Espersen forklarer dog, at ”det er en bred erkendelse i partiet i dag”, at det var en fejl, der dengang blev begået.

- I vores (Dansk Folkepartis, red.) hoved ville man gerne have en radiostation, som var forankret i Jylland, eller som ikke lå i København. Men vi glemte at være opmærksomme på, at Radio24syv var kolossalt vellidt rundt omkring i hele landet, og jeg lyttede selv med stor fornøjelse til stationen.

- Set i bagklogskabens lys – og det kan alle se i dag – var det en decideret fejl at lukke en station, der på i virkeligheden kort tid var blevet så forankret i befolkningen, siger Søren Espersen til Berlingske.

At debatten nu kører igen to et halvt år efter, radiokanalen lukkede, skyldes et andet opslag af Søren Espersen på Twitter.

Fredag skrev han, at det er ”besynderligt, at Danmarks Radio - med mere end 3000 ansatte - ikke kan finde folk til at lave P1 taleradio efter klokken 18.00”.

Det opslag fik en lang række bemærkninger med på vejen om forløbet omkring Radio24Syv.

Efter Radio24syv tilbage i 2019 valgte at droppe at søge om forlængelse af sendetilladelse, blev der i stedet oprettet en ny dab-radiokanal af den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti.

Udbuddet til dab-radiokanalen blev beskyldt for at være skræddersyet til Radio24syv, der også bød på kanalen.

Sendetilladelsen gik dog i stedet til Radio Loud, der siden har skiftet navn til 24syv.

På Radio24syvs gamle FM4-frekvens sender Radio4 i dag med hovedsæde i Aarhus.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.