Her er fremtidens gaming-tendenser

Augmented reality, sociale spil og brugere i alle aldre er noget af det, som vil præge fremtidens gaming.

Artiklens øverste billede
Det spås, at fremtidens gaming bliver mere social. Foto: René Schütze

Gaming er ikke længere kun noget, der foregår på teenageværelset for nedrullede gardiner.

Tværtimod er computerspil blevet en stor industri, og i dag er det folk i alle aldre, som gamer. To eksperter giver her deres analyse af fremtidens gaming-tendenser.

1) Augmented reality

Vi kommer ikke uden om augmented reality - AR - hvor man via eksempelvis briller lægger et teknologisk lag ovenpå den virkelige verden.

- Det er virkelig noget, mange forbrugere understreger, at de er interesseret i. Og det er en markant større interesse, end vi havde forventet, siger Anders Erlandsson, der er seniorrådgiver i forbrugeradfærd hos techgiganten Ericsson.

Ericsson ConsumerLab har netop gennemført en global rundspørge, hvor de undersøgte forbrugernes forventning til fremtidens computerspil. Og her var AR en af de tendenser, som trådte stærkest frem.

Det overrasker ikke Henrik Good Hovgaard, der er fremtidsforsker hos Future Navigator.

- Det kommer vi helt sikkert til at se mere af. Teknologien har været undervejs længe, men Pokemon Go var et pionerprojektet, som viste, at det faktisk virker, siger han.

2) Alle typer gamer

Fremover vil man også se, at det ikke kun er teenagedrenge, der gamer, men folk i alle aldre – både mænd og kvinder.

- Undersøgelsen viste, at næsten halvdelen af alle kvinder i alderen 45-64 år også spiller computerspil på ugentlig basis, siger Anders Erlandsson.

Uanset om det gjaldt skydespil på computeren eller ordquizzer på tabletten, angav kun 23 procent, at de aldrig gamede.

Henrik Good Hovgaard bakker op og peger på, at spilindustrien i dag er et marked i rivende udvikling.

- Spilindustrien er jo gigantisk og har vokset længe. Og den har for længst overhalet filmindustrien i omsætning, siger han.

3) Gaming bliver mere socialt

Computerspil er også på vej væk fra at være en soloaktivitet på værelset.

Tværtimod bliver fremtidens gaming mere og mere social, for det er noget, brugerne allerede nu efterspørger, siger Anders Erlandsson.

- Vi ser i undersøgelsen, at det sociale aspekt er meget vigtigt for gamere. Og den sociale dimension er allerede nu afgørende for, hvor stor succes et spil får, siger han.

90 procent af dem, som gamer jævnligt, spiller multiplayerspil online, viser rundspørgen fra Ericsson.

/ritzau fokus/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.