Ekspert: »Jeg ville rådgive en virksomhed til at stoppe med at annoncere på Den Korte Avis«
Kunden har fået mere magt over virksomhederne, og det er ofte nemmere at lægge sig ned end at tage kampen, mener en ekspert i shitstorms. Derfor har op mod 30 virksomheder droppet Den Korte Avis.
Det er frygten for at ende i en shitstorm, der har fået op mod 30 virksomheder til at stoppe med at annoncere hos Den Korte Avis, vurderer ekspert i shitstorms William Atak.
Han ejer Atak A/S og Safe on Net, der tilbyder virksomheder krisehåndtering og rådgivning om omdømme på nettet.
»Man vil absolut ikke være en del af den politiske debat om flygtninge og indvandring. F.eks. var Nordea i foråret igennem hele møllen med Panama-skandalen. Nu vil de ikke også have smæk for at blande sig i flygtningedebatten, så jeg synes, at det er et godt træk af Nordea,« siger William Atak og fortsætter:
»Jeg ville 100 pct. rådgive en virksomhed til at stoppe med at annoncere på Den Korte Avis, hvis de begyndte at få henvendelser fra kunderne.«
Sagerne får nemlig deres eget liv på de sociale medier, og det gør det utrolig svært for virksomhederne at kommentere dem. Så er det lettere at lægge sig ned og tage de tæsk, der kommer, forklarer William Atak.
Balladen om Den Korte Avis er udtryk for en ny magtbalance mellem virksomheden og kunden. Kunden har fået langt mere magt i kraft af de muligheder, som de sociale medier giver.
»Der skal ingenting til, før den sure går til tasterne og skriver negativ omtale, og omvendt skal man investere rigtig meget for at få positiv omtale af sin virksomhed,« siger William Atak.
Det betyder også, at langt de fleste store virksomheder har kommunikationsansvarlige, der holder øje med virksomhedernes sociale medier og lynhurtigt kan reagere på omtale eller dårlige anmeldelser.
Det var også, hvad der skete, da en mand på Facebook spurgte Nordea, om det virkelig kunne passe, at banken annoncerede hos Den Korte Avis.
»Støtter I andre racistiske hjemmesider?« spurgte kunden på Facebook. Her var Nordea hurtig til at svare, at annoncen var havnet på Den Korte Avis' site, fordi Nordea havde købt en større annoncepakke, hvori mediet indgik. Samtidig oplyste Nordea, at banken havde bedt samarbejdspartneren om at stoppe for annoncer hos Den Korte Avis.
Mindst 29 andre virksomheder fulgte trop. Radiovært på P3 Anders Stegger kom i en liveudsendelse sågar til at opfordre lytterne til at gå ind og tjekke Den Korte Avis' annoncører og kontakte virksomhederne på deres Facebook-side.
Og det kan være enormt farligt for virksomhederne, fortæller William Atak.
»Forbrugerne bliver mere og mere opmærksomme på, hvor nemt det er at skabe en shitstorm og give brands et dårligt omdømme. Mange af forbrugerne kender måske slet ikke til virksomheden, men rider med på bølgen, og så ruller det,« siger han.
Den Korte Avis ejes og drives af ægteparret Ralf Pittelkow og Karen Jespersen. Pittelkow er mediets chefredaktør og tidligere politisk rådgiver og kommentator, mens Jespersen er tidligere folketingsmedlem for Venstre.
I et tidligere interview med Jyllands-Posten har en rasende Ralf Pittelkow udtalt:
»Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden, vi oplever her. Fuldstændig uhørt! Det er historisk enestående.«
Ud over annonceindtægter og private bidrag modtager Den Korte Avis også knap 149.000 kr. i mediestøtte i år. Hvorvidt de mange flygtende annoncører kommer til at have økonomisk betydning for mediet er dog stadig uvist.