Festugen er atter over os, så brug din by – også når ugen er omme

Om du er til avantgardekunst, musik og fadøl eller begge dele, så kommer Aarhus Festuge med en god og nødtvungen grundtanke i år.

»Jeg erklærer hermed Aarhus Festuge for i gang.«

Sådan lød ordene fra dronning Margrethe, da hun fra talerstolen i Store Sal i Musikhuset fredag aften officielt åbnede den byfest, som både Aarhus og alle folkene bag festugen blev snydt for i fjor. Pandemien forårsagede i 2020 et hul i rækken af festuger, men nu er spektaklet tilbage med afspærring af Frederiks Allé, musik i gaderne og nye farver på alt det kendte.

Og i lige præcis den forstand bliver Aarhus Festuge anno 2021 velsagtens endnu mere synlig, end man ellers har været vant til. Ligeledes forårsaget af corona er Aarhus Festuge rykket mere udenfor end vanligt, lader festugedirektør Rikke Øxner forstå. Og som borgmester Jacob Bundsgaard (S) udtrykte det i sin åbningstale i Musikhuset fredag aften:

»Jeg glæder mig til at se jer alle i byens rum.«

Tanken om at bruge byens rum together, som man siger på festugesk, er for mig at se helt rigtig.

Jeg ved godt, at jeg har påpeget det før, bl.a. for ganske nylig, da Sail GP indtog havnefronten i Aarhus, men netop tanken om at bruge byens rum together, som man siger på festugesk, er for mig at se helt rigtig. For det første kan vi på den måde i det fri dele oplevelser på tryg og forsvarlig vis.

Dertil kommer, at debatten om byens rum og udvikling – om højhusbyggerier, fortætning og borgerinddragelse eller mangel på samme – synes aldeles potent for tiden og utvivlsomt også bliver et tema ved det forestående kommunalvalg.

Sammen skal vi definere, hvordan byens rum skal bruges og udvikles. Sammen skal vi finde den rette balance.

Også den debat adresserer Aarhus Festuge. Det sker bl.a. i Ridehuset, hvor to unge arkitektstuderende har beklædt en del af gulvarealet med et gulvtæppe med et højdekort over kommunen, og hvor spirende frø illustrerer alt det, som frem mod 2030 skal omdannes til grønne områder for at nå målet om en aarhusiansk fordobling på den kant.

Grønne områder kan gøre byens rum konkret anvendelige for os alle. Ligesom f.eks. skaterbanen ved Læssøesgade Skole i øvrigt har gjort det med asfalt og beton i stedet. Og Aarhus Festuges ambition om at få os alle – indfødte som gæster – til at søge ud og (gen)opdage byen kan bidrage til, at vi alle gør os tanker om, hvordan Aarhus kan og skal udnyttes og udvikles.

Det er ikke en samtale, hvor alle bliver enige, men det er godt at have den uanset hvad.

Programmet for årets festuge er måske nok ikke det, der vil lyse allerklarest i rækken, hvis man om 10-20 år ser tilbage. Den store åbningskoncert er fravalgt af coronahensyn, og arbejdet med at trække internationale navne til Aarhus fra andre kontinenter er trådt i baggrunden i planlægningen.

Men lyse vil festugen gøre alligevel, efter at Lysfest med sine mange værker har indtaget Byparken, Bispetorv, havnefronten med mere.

Det er værker, der om noget gør festugen synlig i byen og inviterer til at gå på opdagelse i deres skær.

Og også JP Aarhus vil være synlig i byrummet i den kommende tid. Torsdag, fredag og lørdag i denne uge vil vi sammen med Århus Onsdag være at finde på Store Torv i vores nybyggede rullende redaktion med debat om festugens form og indhold, live-podcasts og meget mere.

Ligesom Aarhus Festuge har vi som medie og som mediehus en ambition om at være åbne og synlige i Aarhus. Vi vil ud til og blandt borgerne, og vi håber at møde jer i byens rum.

Derfor denne opfordring i anledning af Aarhus Festuge: Om du er til avantgarde-kunst, musik og fadøl eller begge dele, så brug byen. Også når festugen er ovre. Sådan kan vi også blive klogere på og give vores besyv med, i forhold til hvordan Aarhus skal udvikle sig.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.