Letbanen gør større skade end gavn
Letbanen er alt for dyr og vil derfor gå ud over andre vigtige opgaver i kommunen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Letbanen til Brabrand er planlagt til at køre gennem Park Allé og Banegårdspladsen. Det kræver opsætning af køreledninger og etablering af skinner. Det vil visuelt dominere og skæmme både Banegården og det ikoniske rådhus. Letbanen ødelægger bybilledet.
Skaber trafikproblemer
Letbanen bliver nærmest som en hund i et spil kegler når den skal igennem byen og ikke mindst gennem Park Allé og Banegårdspladsen. Her mødes mange busser og letbanen er jo ikke særlig fleksibel. Der har allerede været flere alvorlige uheld med den eksisterende letbane, så dem bliver der ikke færre af.
Er ufleksibel
Hvis der opstår problemer på banens strækning grundet uheld, vejarbejde, vognnedbrud eller lignende, kan letbanen af gode grunde ikke bare køre udenom. På ensporede strækninger er problemer endnu større, fordi det påvirker letbanen i begge retninger.
Er sårbar ved frost
Letbanen har ofte haft problemer med frost på køreledningerne og dermed aflyste afgange.
Dækker for lidt i yderområdet.
Hvor letbanen har en endestation kan bussernes rute fordele sig ud i yderområdet. For ældre og gangbesværede kan det være et uoverskueligt problem, hvis der er for stor afstand til nærmeste stoppested.
Vi kender problemet i Beder, hvor man ville nedlægge en busrute over Byager. Det afstedkom en borgerprotest, så Midttrafik måtte trække forslaget tilbage.
For få afgange
Letbanen kan tage flere passagerer ad gangen, men har til gengæld færre afgange. Jeg bor i Beder, hvor der er gode busforbindelser ind til Aarhus. Jeg tager aldrig letbanen (bruger den 2 gange om året, når jeg skal til Viby). Busserne kører oftere og har bedre forbindelser til andre busser.
Letbanen støjer
Letbanen støjer, fordi den kører på skinner. Når toget skal rundt i et sving skurer hjulene mod skinnerne. Her i Beder kan vi høre larmen fra letbanen, selv om vi bor 300 meter væk. Hjulene bliver også slidt, kendt som Flat spots, og giver de gentagne dump.
Dyrere at vedligeholde
Det er dyrt at vedligeholde en letbane. Køreledninger, skinner, hjul, der skal afdrejes. Et tog, der tages ud af drift, svarer måske til tre busser i antal passagerer.
Lang anlægsfase
Hvis man beslutter sig for at anlægge en letbane i stedet for busløsning, vil den tidligst kunne tages i brug i 2035. Så når Kristian Würtz siger, at letbanen er nødvendig for Brabrands udvikling, er det først efter 2035, at det vil virke (og jeg tror ikke på argumentet). Elbusser kan klare det fra dag ét.
Alt for dyr
Letbanen er alt for dyr og vil derfor gå ud over andre vigtige opgaver i kommunen. Hvor skal der spares?
Er det på skoleområdet, ældreplejen eller kulturen?
Læg den i graven
Jeg håber at politikerne vil overveje, hvilke konsekvenser en så stor og dyr beslutning vil afstedkomme.
Læg nu den letbane til Brabrand i graven og lad os få en el-bus løsning som i Aalborg, hvor det var billigere og med stor succes.