Hvis du vil vide mere
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Overskriften på dette debatindlæg er Jyllands-Postens grundlæggende målsætning i sin journalistik. Det er samtidig bemærkelsesværdigt, for at udtrykke det mildt, at den politisk ansvarlige rådmand for Sundhed og Omsorg, Jette Skive (DF), og en af de øverste embedsmænd i kommunen ældredirektør Hosea Dutschke – gang på gang – ikke vender tilbage til spørgsmål om hjemmeplejen i Aarhus Kommune. Sidst i denne avis den 7. marts med overskriften i en helsides artikel ”Ældreudvalg beklager medarbejderflugt”, hvor det fremgår, at de ikke er vendt tilbage på JP Aarhus’ henvendelse.
Denne arrogance er uantagelig i et demokrati, og selvfølgelig også Aarhus Kommune. Artiklen den 7. marts her i avisen sætter fokus på tillidsfolkene i 10 faglige organisationer med medarbejdere i Ældreplejen i Aarhus. Samtidig dokumenterer medarbejderrepræsentanter for kommunens Ældreudvalg, der skal samarbejde om reorganiseringen af Sundhed og Omsorg i kommunen, at de ikke bliver hørt.
Som journalist og borger med et indgående kendskab til hjemmeplejen er jeg rystet. Det handler – med al respekt – i mindre omfang om den landskendte sag med skjult kamera sendt i tv fra et plejehjem.
Det er ikke første gang, at hverken Jette Skive eller Hosea Dutschke i op til flere år ikke besvarer indlæg i debatten. Den 11. januar her i JP Aarhus, hvor min overskrift i en helsides artikel var ”Hjemmehjælpen som politisk gidsel”, og altså nu igen i JP Aarhus.
Min erklærede holdning er ”Er et ikke kendt er det ikke sket.”
Når redaktøren af JP Aarhus forleden fremhæver Jette Skive for at have arbejdet for, at de ældre i plejehjemmene nu kan dufte egen tilberedt mad i et køkken, er det ikke nyt. Omliggende kommuner har haft det længe. Når de 6.400 fastansatte foruden vikarer i gennemsnit har 20 besøg døgnet rundt hos borgere, der ikke kan klare sig selv, får de alt for lidt tid,. f.eks. 15 minutter til en borger, der skal have hjælp til et bad klædes af, tørres, klædes på og i seng igen. Dette er blot et af talrige andre eksempler på hjælp til borgere, der ikke kan klare sig selv
Jeg opfordrer Jyllands-Posten til at lade en journalistisk gravergruppe undersøge, hvordan virkeligheden i virkeligheden er.
Jette Skive forlader ved årsskiftet sin politiske post i Aarhus, flytter til Silkeborg opstiller til valget i Region Midtjylland med et eftermæle, der ikke gør det bedre for hverken medarbejdere og borgere i Aarhus.