Rapport om skandalelufthavn: Vi ved godt, at I gerne vil have placeret et ansvar, men det kan vi altså ikke

Fem år efter at Berlins nye lufthavn skulle have stået færdig, er der sat et punktum. Sådan da.

Artiklens øverste billede
Hvornår Berlin-Brandenburg Lufthavn Willy Brandt, BER, bliver færdig, ved ingen med sikkerhed. Foto: BER

I Berlin har man længe været i tvivl om, hvorvidt man skal grine eller græde af det lufthavnsbyggeri, som skulle have været færdigt for fem år siden.

Berlin-Brandenburg Lufthavn Willy Brandt, BER, har siden fået udskudt sin åbning ikke bare én, to eller tre gange, men hele fire gange, og mange har luftet stærk skepsis om, hvorvidt den såkaldte skandalelufthavn vitterligt kan åbne i slutningen af 2017, som det nu er planlagt.

Ud over de mange års forsinkelse, er omkostningerne løbet løbsk. Oprindeligt var budgettet på 1,7 mia. euro, nu hedder det 5,4 mia. Dertil kommer et utal af sager om byggesjusk- og fejl, korruptionssager samt dårlig ledelse.

Og hvem har så ansvaret for miseren?

Det havde mange håbet at få sat navn på med en rapport udarbejdet af et politisk nedsat undersøgelsesudvalg i Berlins parlament, som har talt med 70 vidner og gennemgået over 1.600 dokumenter for at finde ud af, hvor det gik galt.

Udvalget blev nedsat i 2012, efter at den første deadline blev rykket.

Men de mange må kigge skuffet efter en placering af ansvaret.

På side 402 i rapporten lyder det ifølge Tagesspiegel således:

»I betragtning af det katastrofale projektforløb er udvalget bevidst om, at der er stor offentlig interesse i en klar udpegning af ansvarlige. I et sådant, komplekst projekt kan man dog kun tale om en sammenkædning af delt ansvar.«

Men det fremgår ifølge Berliner Zeitung, som ligeledes har fået indsigt i rapporten før tid, at netop den komplekse konstruktion også betød, at der var større mulighed for at fraskrive sig ansvaret på flere plan.

Rapporten forelå allerede tidligere på måneden og et flertal bestående af SPD og CDU havde vedtaget at tilslutte sig indholdet. Men hverken Die Linke, De Grønne eller Piratpartiet var tilfredse med konklusionen og mente, at de to partier dermed forsøgte at holde de ansvarlige ude af skudlinjen.

Blandt dem hvis skyld, man mener bør efterprøves, er de to tidligere lufthavnsdirektører Rainer Schwarz og Manfred Körtgen samt bestyrelsen under ledelse af den daværende borgmester i Berlin Klaus Wowereit (SPD) og med bl.a. Frank Henkel fra CDU.

Oppositionen forbeholdt sig derfor retten til at udarbejde egne beretninger om sagen. Beretninger, som sammen med rapporten bliver offentliggjort onsdag eftermiddag.

Ifølge Berliner Zeitung peger den på, at de mange fejlinformationer og fejlbehæftede beslutninger kun kunne ske, fordi der herskede »en virksomheds- og projektkultur, som systematisk lukkede øjnene for tegn på uønskede udviklinger og eksterne, alarmerende advarsler.«

Rapporten nævner også de to tidligere lufthavnsdirektører og begges manglende ansvarsbevidsthed koblet med et »klima, som var præget af manglende kollegialitet og magtkampe.«

Her er historien om skandalelufthavnen til 40 mia.

Faktisk går den så langt som til at konkludere, at lufthavnsledelsen »bærer ansvaret i flere henseender« og ikke var god nok til at informere bestyrelsen og ignorerede eller ligefrem skjulte negative informationer.

Manfred Körtgen skal ifølge et vidne endda have haft »klar hensigt om bedrag,« da han ville have nedtonet en formulering i en rapport.

Ikke desto mindre er konklusionen altså, at ingen kan drages personligt til ansvar.

I april blev lufthavnens nye pressechef, Daniel Abbou, fyret efter blot fire måneder på posten, fordi han havde været lidt for åbenmundet i et interview.

Til fagbladet PR Magazin sagde han bl.a.:

»Tidligere sagde man oftest: Nej, alt er godt. Det er bullshit. Erkend det, når noget er gået ad helvede til.«

og:

»Tro mig, ingen politiker, ingen lufthavnsdirektør og intet menneske, der ikke er afhængigt af medicin, vil give Dem faste garantier for denne lufthavn.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.