Verdens første skovby skal sluge Kinas forurening

Igen melder Kina sig på banen med innovativ arkitektur - denne gang med en by af planter.

Et af verdens helt store problemer er klimaforandringer, som blandt andet er forårsaget af forurening og CO2-udslip. Men nu har en italiensk arkitekt fundet på en måde at bekæmpe problemet på. Og idéen indebærer hverken bilfri eller kødfri dage.

Det italienske arkitektfirma Stefano Boeri Architetti har nemlig udtænkt et projekt, hvor en hel by skal bestå af bygninger, der er tildækket af planter og træer. Firmaet er i forvejen kendt for grønne projekter i hele verden, herunder de vertikale skovlejlighedstårne i Milano i Italien.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Det grønne betræk skal gælde for alle bygningskonstruktioner i byen uanset størrelse og funktion. Så både huse, hospitaler, skoler, hoteller, kontorbygninger osv. skal alle pakkes ind i planter.

I alt skal der være 40.000 træer og næsten en million planter af mere end 100 forskellige arter.

Skovbyen skal ligge i det sydlige Kina i bjergområdet Guangxi, og når den står færdig, vil den kunne huse 30.000 indbyggere. Den store masterplan er, at de mange planter skal absorbere 10.000 tons CO2 og 57 tons forurening hvert år. Samtidig vil de kunne producere 900 tons ilt årligt.

Planteideen har flere fordele end at nedsætte forureningen og CO2-udslippet betydeligt. De mange forskellige plantearter vil nemlig også bidrage til en renere luft, lavere temperaturer og lydniveau samt en større diversitet i dyrelivet.

Derudover skal byen også være selvforsynende med energi. Det skal løses ved at placere solceller på tagene og bruge geotermisk energi til husenes air condition.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Det er langt fra første gang, at Kina melder sig på banen inden for original arkitektur.

En anden usædvanlig bygningskonstruktion skiller sig ud ved, at byens biler bruger taget til at komme frem - der er nemlig anlagt en vej ovenpå bygningen. Det er i byen Chongqing, som huser en befolkning på 8 millioner og ligger i det sydvestlige Kina.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Et andet sted i samme by løber et tog lige igennem en beboelsesbygning, hvilket er blevet et turiststed for besøgende.

Toget har endda en station i bygningen, som er blevet et af landets helt store knudepunkter med otte forskellige perroner, og afgange i 15 forskellige retninger.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen