Gymnasielærere: Karakterer spærrer elevernes læring

Karakterræs er et stort problem i gymnasiet, mener lærerformand, som glæder sig over karakterfrit grundforløb.

Artiklens øverste billede
Øregård Gymnasium har som eksperiment afskaffet karaktererne i 1.t. Eleverne får i stedet løbende grundig vejledning og feedback. Håbet er, at det fjerner præstationspresset og skaber et bedre, mere frit læringsmiljø. Foto: Mads Nissen/Polfoto

Det er en ubetinget god idé at droppe karaktergivningen i 1.g og fokusere på mere feedback.

Sådan lyder det fra formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Annette Nordstrøm Hansen, efter at Øregårds Gymnasium nord for København har valgt at holde de første seks måneder i 1.g karakterfri efter sommerferien.

- Det er et stort problem i dagligdagen i gymnasiet, at der er så stort et fokus på karaktererne, for det spærrer for læringen. Man ved fra forskning, at man ikke lærer noget af at få en karakter, men af at få feedback fra læreren, siger hun.

Selv om der også gives feedback i dag, så læser eleverne den ikke, når der også står en karakter, mener formanden.

- Alle forskere siger, at der er brug for mere feedback på opgaverne. Men hvis eleverne ikke læser det, fordi de kun fokuserer på karaktererne, så nytter det ikke noget at øge feedbacken. For det vil ikke ændre situationen, lyder det.

Hun peger på, at der med karakterer ofte først er fokus på det negative - altså hvorfor man ikke fik en højere karakter.

- Det, der flytter elever, er at give dem succesoplevelser. I stedet vender vi det hele tiden om og starter med det, der ikke var godt nok, og det er demotiverende, siger Annette Nordstrøm Hansen.

GL-formanden glæder sig over, at flere gymnasier på forskellig vis forsøger sig med at droppe karakterer. I hendes optik bør man få så mange forsøg som muligt og lære af de erfaringer, der kommer ud af dem.

Øregård Gymnasium valgte ifølge Berlingske at gøre grundforløbet i 1.g karakterfrit efter et succesfuldt prøveforløb i det indeværende skoleår.

Erfaringerne her har ifølge projektleder på forsøget Peter Brøndum været, at eleverne har øget lyst til at lære og øget motivation. Derudover er der sket en kraftig reduktion i fraværet.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.