Ældre dieselbiler får forbud mod at køre i storbyer

Fra 1. juli bliver det et krav, at lastbiler, busser og varebiler i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense har monteret partikelfilter.

Artiklens øverste billede
1. juli træder en ny lov i kraft, der stiller krav til dieseldrevne varebiler, lastbiler og busser. Arkivfoto: Finn Frandsen

Har din dieseldrevne varebil, lastbil eller bus et partikelfilter?

Det bliver fra 1. juli afgørende for, om man må køre indenfor de såkaldte miljøzoner i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense. De første tre måneder - fra 1. juli til 31. september - vil der ikke blive uddelt bøder til køretøjernes ejere. Der vil i stedet blive givet en advarsel.

Men fra 1. oktober falder hammeren i form af bøder baseret på digital kontrol, hvor politiet automatisk kan aflæse de nummerplader, som kører inden for storbyernes miljøzoner.

Du kan i øvrigt allerede nu selv tjekke, om dit køretøj er lovligt. Klik her: 

Det ligger dog fast, at personbiler ikke er omfattet af de nye regler om miljøzoner. Det er kun dieseldrevne varebiler, der er omfattet.

De skærpede regler for varebiler, lastbiler og busser, som Folketinget vedtog for et år siden, er ikke helt identiske. Det fremgår af følgende vejledning fra Miljø-og Fødevareministeriets hjemmeside miljoezoner.dk:

Regler for varebiler, der vejer op til 3,5 tons, er delt op i tre trin:

  • Trin 1: Fra 1. juli 2020: Varebiler skal være registreret den 1. januar 2007 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.
  • Trin 2: Fra 1. juli 2022: Varebiler skal være registreret den 1. januar 2012 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.
  • Trin 3: Fra 1. juli 2025: Varebiler skal være registreret den 1. september 2016 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.

Hvis ens køretøj ikke opfylder trinkravene, kan man vælge at få eftermonteret et partikelfilter.

Regler for lastbiler og busser på over 3,5 tons er delt op i to trin:

  • Trin 1: Fra 1. juli 2020: Busser og lastbiler skal være registreret den 1. oktober 2009 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.

    OBS: Ny lov om digital håndhævelse af miljøzoner, som forventes behandlet i folketinget april 2020, foreslår at undtage Euro 5- og EEV-tunge køretøjer fra dette trin.
  • Trin 2: Fra 1. juli 2022: Busser og lastbiler skal være registreret den 1. januar 2014 eller senere for at have adgang til miljøzonerne.

    OBS: Ny lov om digital håndhævelse af miljøzoner, som forventes behandlet i folketinget april 2020, foreslår fremrykning af dette trin til 1. januar 2022, og ændring af registreringskravet til 1. januar 2015.

Hvis dit køretøj ikke opfylder trinkravene, kan du vælge at få eftermonteret et partikelfilter.

Ministeriet gør opmærksom på, at det forsat vil være muligt i særlige tilfælde at få dispensation fra reglerne.

Flere af de danske storbyer har udtrykt vilje til at gå endnu videre med kravene til miljøzonerne. Eksempelvis har Københavns teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) luftet en idé om kun at tillade elbiler på Jagtvej, én af byens mest befærdede veje, mens man i Aalborg arbejder på at gøre varetransporten fuldt elektrificeret.

Odense Byråd har også bakket op om de skærpede regler. By-og kulturrådmand Jane Jegind (V) siger til fyens.dk:

»Store byer vil have en mængde uundgåelig trafik i form af vareleverancer, håndværkere og anden erhvervskørsel. Derfor skal vi sikre os, at det foregår på en god og fornuftig måde for alle parter, hvilket indebærer, at vi stiller krav til køretøjerne om at leve op til en moderne standard, så vi mindsker generne. Jeg er glad for, at vi orienterer direkte til alle berørte, så ingen bliver overraskede over de skærpede regler.«

For at sætte skub i skrotningen af de ældste og mest forurenende dieselbiler genåbnede Miljøstyrelsen i februar i år den særlige pulje med adgang til en forhøjet skrotningspræmie for dieselbiler, der blev indregistreret første gang før 2006. I løbet af en måned havde 9.000 bilejere benyttet sig af muligheden for at få udbetalt 5.000 kr. for deres gamle dieselbil.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen