Danske medier kan nu skilte med ansvarlighed

En mærkningsordning skal gøre det tydeligt for læsere, at medier er tilmeldt Pressenævnet og står til ansvar.

De danske medier får nu mulighed for at skilte med, at de står til ansvar for det indhold, de publicerer.

Organisationen Danske Medier har lanceret en mærkningsordning, som man kender fra en lang række andre områder som Ø-mærket for økologi eller e-mærket for sikker nethandel.

Mærkatet vil for medierne være et logo af Pressenævnet, der viser, at de er tilmeldt og dermed tager ansvar for indholdet.

Direktør Morten Langager mener, at ordningen skal gøre det helt synligt, at der er forskel på traditionelle medier og sociale medier som Facebook.

- I de journalistiske medier står man til ansvar for indholdet, og der er nogle muligheder for at klage, hvis man føler, at man bliver behandlet uretfærdigt.

- I journalistiske medier er indholdet blevet behandlet, og det er blevet vendt fra flere sider.

- På sociale medier ved man ikke på samme måde, hvad der er sandt og falsk. Det vil vi gerne synliggøre, siger Morten Langager.

Det er frivilligt for medierne, om de vil deltage, og hvordan de vil bruge logoet.

Jysk Fynske Medier er blandt dem, der har tænkt sig at bruge ordningen.

Mediehuset udgiver 13 regionale dagblade og 53 lokalaviser - herunder JydskeVestkysten, Fyns Amts Avis og Århus Stiftstidende.

Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry ser et kraftigt behov for at vise, at der er forskel på det indhold, som medierne står for, og opslag, billeder og videoer på sociale medier.

Han håber, at ordningen kan gøre det mere tydeligt, at aviserne og medier er til at stole på.

- Jeg tror ikke, at nødvendigvis alle mediebrugere - især de yngre - kender forskel på redigerede medier og sociale platforme. Det flyder lidt ud i et.

- Der er ikke et problem med uredigeret indhold, som man for eksempel ser på Facebook. Man skal bare være klar over, at det er uredigeret.

- I vores medier er der nogen, der tager stilling til indholdet, før det bliver publiceret, og om det overhovedet skal publiceres, siger Peter Orry.

Han kan endnu ikke sige, hvordan læserne kommer til at se logoet, men det kan blive, når man klikker sig ind på en artikel på mediernes hjemmesider eller læser en trykt avis.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.