Dette er en leder: Jyllands-Posten er en liberal avis, hvilket kommer til udtryk på lederplads – mens journalistikken lever sit eget, frie og uafhængige liv. Vi skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof.

Discountkrigen skaber et slaraffenland for forbrugerne

Man skulle tro, at den gamle digter havde taget en tur i tidsmaskinen for at finde inspiration i vore forretninger.

Den tyske digter Hans Sachs skrev i 1500-tallet en fabel om eventyrriget Slaraffenland, hvor stegte duer og agerhøns fløj direkte ind i munden på folk, hvor husenes tagsten var lavet af lagkager og skyerne af sød grød. Fablen blev skrevet i en tid, hvor det ikke var en selvfølge, at almuen kunne få stillet sin sult hver dag, og hvor det mere var reglen end undtagelsen, at man måtte gå sulten i seng.

Det er lidt fristende at lege med den tanke, at Hans Sachs via en tur i en tidsmaskine kunne have hentet sin inspiration i et dansk supermarked i året 2017. Eller for den sags skyld i et såkaldt discountmarked, for selv der kan man som forbruger opleve det rene slaraffenland. Hans Sachs ville nok være blevet ganske lamslået af overdådigheden og det ufattelige udbud af både rå og tilberedte madvarer.

Borte er de tider, da discountmarkedernes kunder trak kraven op om ørerne og håbede på ikke at møde naboen, når de forlod discountbutikken. Man ville jo nødig skilte med, at man ikke handlede i de ”rigtige” forretninger. I dag er discountforretningerne de nærliggende og umiddelbart tilgængelige nærbutikker, og udbuddet er kvalitet.

De har stadig et begrænset vareudbud sammenlignet med supermarkederne og stormagasinerne, men hvad varernes kvalitet angår, kan de så rigeligt måle sig med de større og dyrere forretninger med mere varieret udbud.

Det er i det lys, man skal anskue den verserende krig mellem discountkæderne Netto, Fakta, Rema 1000, Aldi og Lidl, og det er i det lys, man skal anskue Kiwi-kædens skæbne.

Som omtalt i denne avis har Netto overtaget de fleste af Kiwis fysiske forretninger, så der er ikke udsigt til, at kunderne får ringere indkøbsmuligheder, fordi Kiwi har måttet opgive kampen.

Sådan er det i et samfund med en fri og åben markedsøkonomi, og sådan må det være.

Kunderne er vinderne. Kunderne kan døgnet og året igennem forsyne sig med et rigt udbud af både dagligvarer og luksusvarer, og det kan de, fordi konkurrencen er fri og ikke mere belastet af den tåbelige lukkelov, der i alt for mange år fik lov til at genere båder kunder og handlende.

Kort sagt betød den, at forretningerne måtte åbne, når kunderne gik på arbejde, og skulle lukke igen, når kunderne fik fyraften og havde tid til at handle.

Dommedagsvisionerne fra bl.a. HK og De Samvirkende Købmænd udmalede butiksdød, varemangel og splittede familier som følge af, at de butiksansatte skulle tåle skiftende arbejdstider som talrige andre samfundsgrupper.

Virkeligheden har vist noget ganske andet: Et frodigt og rigeligt udbud af alskens varer døgnet igennem til stor glæde for kunderne. Hvor urentable forretninger er lukket, er nye dukket op, for hvor der er et behov, er der forretninger at gøre, og når mulighederne er til stede, vil nogen altid stå parat til at udfylde behovet.

Så man kan roligt konstatere, at det aktuelle udbud af dagligvarer til enhver tid og på grund af konkurrencen til absolut rimelige priser udgør et moderne slaraffenland. Vel flyver de stegte duer og agerhøns ikke selv til mund eller tallerken, man må selv hente dem i frysedisken. Men de er der, og de er til at købe for enhver. Selv om discountmarkedernes udbud er begrænset sammenlignet med supermarkeder og stormagasiner, så overgår de så rigeligt, hvad man havde at vælge imellem i de købmandsbutikker, som måtte lukke, og tak for det. Discount er faktisk efterhånden et misvisende udtryk.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.