Fortsæt til indhold
Kronik

Engang var jeg socialdemokrat

Vil du, Mette Frederiksen, føre ægte socialdemokratisk politik, hvis du bliver statsminister? For alle – også mennesker med handicap?

Helen Conway-Blakemedlem af FU, Danske handicaporganisationer, bestyrelsesmedlem i LEV Aarhus.

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Kære Mette Frederiksen

Tak for dit omdelte hæfte med titlen ”Jeg vil gerne være børnenes statsminister”. Det udsagn kan jeg ikke forestille mig, nogen vil pege fingre ad. Du vil også være statsminister for de ældre, for de unge, for de syge, for de hjemløse, for de udsatte og de sårbare.

Men hvorfor vil du ikke også være statsminister for de handicappede?

Du nævner en lang række befolkningsgrupper i Danmark, som du vil sørge for ordentlige forhold til, hvis Socialdemokratiet kommer til magten efter valget. Men du nævner ikke de handicappede – bortset fra en noget kikset beskrivelse af en oplevelse, du har haft med en kvinde, der er udviklingshæmmet.

Jeg har læst og ledt på Socialdemokratiets hjemmeside, men heller ikke der finder jeg noget, der fortæller, at socialdemokraterne med dig i spidsen vil forbedre de efterhånden elendige forhold, mange handicappede bydes i dagens Danmark. Jeg bor i Aarhus Kommune, her var din politiske ordfører borgmester i en del år. Han ændrede på forholdene – i nedadgående retning. Han lod handicappede stå på venteliste til en bolig i 10 år. Det er ulovligt. Og det vidste Nicolai Wammen selvfølgelig godt. Men i politik ”koster” overtrædelse af sociallovgivningen ikke noget for dem, der overtræder, kun for dem, det går ud over. Vil du ændre på det og gøre, som de gør i Sverige, hvor det koster at se stort på landets sociale love?

Den efterfølgende borgmester rettede ikke op på forholdene, men har forværret dem, lidt efter lidt med kontinuerlige nedskæringer, ikke bare ind til benet, men i benet og har meddelt, at Aarhus Kommune ikke kan overholde handicapkonventionen. Jacob Bundsgaard er socialdemokrat og formand for KL.

Du havde »talt med en – nå – ja – udviklingshæmmet«. Hvorfor ”nå – ja”? Har du måske også talt med en ”nå – ja” sygeplejerske, og en ”nå – ja” skolelærer?

Mette Frederiksen, hvordan vil du køre din valgkampagne for at få alle os, der har et handicappet barn, og dem, der selv har et handicap, til at forstå, at det, du siger om velfærd, har hold i virkeligheden? Hvorfor er det de svageste handicappede, der konstant skal have deres leveforhold forringet, mens andre får forbedringer? Hvorfor er de handicappede sat ud på et sidespor? Og hvorfor nævner du dem aldrig? Og synes du, det er i orden, at en socialdemokratisk borgmester siger, han ikke kan overholde handicapkonventionen?

Måske er ”aldrig” for voldsom en påstand, for jeg hører jo ikke alt, hvad du siger, men jeg har aldrig hørt dig nævne, at du også vil være de handicappedes statsminister, men vil gerne høre, om du har. I stedet sagde du for nylig på Socialdemokratiets kongres, at du havde »talt med en – nå – ja – udviklingshæmmet«. Hvorfor ”nå – ja”? Har du måske også talt med en ”nå – ja” sygeplejerske, og en ”nå – ja” skolelærer? Er det ikke bare en dame med udviklingshæmning, du har talt med? Jeg synes, du stigmatiserer den dame mere, end hun allerede er i forvejen.

I Danmark er der – i hvert fald på papiret – ligeret for alle. I har lige vedtaget en lov, der siger, at handicappede ikke må diskrimineres – hvorfor bliver de det så? Er det den sædvanlige passivitet i din fløj og højrefløjens ligegyldighed? Synes du ikke, dit udsendte hæfte falder lidt til jorden, når du ikke konkret fortæller, hvordan du synes, børn med handicap skal leve? Du siger ikke noget om, hvorvidt du også vil være statsminister for dem og sørge for, at de får ordentlige forhold ligesom alle andre børn. Tror du ikke, der er nogen handicapforældre, der godt kunne have tænkt sig, at du havde lagt din holdning til det frem? Det er svært at være handicapforældre. Det er et fuldtidsjob, som skal passes sammen med det job, man også har, og som man skal leve af.

Jeg ved godt, du ikke kan bestemme, hvad borgmestrene og byrådene beslutter, men du kan vel mande dig lidt op en gang i mellem og forklare, at det ikke er socialdemokratisk politik, at de svageste handicappede, der ikke selv kan råbe op, altid står sidst i køen og oftest skal bære nedskæringer og besparelser. Synes du, det er social retfærdighed? Vil du være statsminister for dem? Går du ind for frihed, lighed og solidaritet? Hvis du gør – så vis os det. Og fortæl alle socialdemokratiske borgmestre, at handicapkonventionen ikke er lavet for sjov, og at Danmark har tiltrådt den. Og lær dem lidt om, hvad det vil sige at være socialdemokrat, og om, at ”alle borgere” faktisk betyder ”alle borgere” – også dem, der i mange kommuner er sorteret fra.

Til slut citerer jeg lige din beskrivelse fra kongressen af oplevelsen med den udviklingshæmmede dame i toget:

»Efter at have kigget lidt på mig så spurgte hun, om jeg ikke var politiker. Jeg svarede ”jo”. Og hun spurgte til hvilket parti. Jeg sagde Socialdemokratiet og smilede. Hun svarede: ”Er det ikke jer, der passer på sådan nogle som mig?” Og det er netop dét, vi skal.«

Jeg synes, det er ærlig snak, at du skriver ”Det, vi skal” – altså har du lagt sproget i futurum. For I gør det jo ikke nu. Du gør det heller ikke – du nævner ikke engang de handicappede – det gjorde mig rigtig ked af det og også lidt vred. Men når du siger ”det, vi skal”, kan jeg så tro, at det, du mener, er, at hvis du kommer til magten, vil du tage dig af de handicappedes leveforhold? Vil du være lidt skarpere over for KL, der knokler for at forværre forholdene for handicappede med en socialdemokrat i spidsen?

Hvis du virkelig mener det, du sagde til damen, så vis os det, og vær med til at stoppe den evindelige nedskæring, der rammer handicappede dobbelt hårdt – især dem, der ikke selv kan fortælle om ensomhed, isolation, depression, manglende selvværd osv. Danmark er fuld af fantastiske pædagoger – lad mange flere af dem få lov til at bruge deres evner og uddannelse til at gøre livet dejligt for de mange, der ikke lever et værdigt liv på grund af alt for lidt hjælp.

Det er ikke socialdemokratisk politik at behandle de svageste, som det sker i dag. Så spørgsmålet er – og det er et væsentligt spørgsmål for alle, der har stemmeret: Vil du føre ægte socialdemokratisk politik, hvis du bliver statsminister? For alle – også mennesker med handicap? Vil du fremover tage ”de handicappede” med i ”remsen”, når du fortæller, hvem du vil gøre det godt for, hvis du bliver statsminister? Og vil du bede de af dine folk, der stiller op til det kommende valg, huske, at hvis de taler om, at alle skal mærke god velfærd, så betyder alle alle?

Jeg var socialdemokrat engang.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.