- For abonnenter
Forskelligt syn på verdenssituationen sætter venskaber på prøve
Ligesom synet på Sovjetunionen også kostede venskaber, betyder synet på krigen i Ukraine, at venskaber om ikke afsluttes så i hvert fald sættes på vågeblus.
Cannes
Hvornår bliver venskaber umulige på grund af politisk uenighed? På grund af forskellige syn på krigen i Ukraine? Jeg har svært ved på venskabelig vis at nyde en Spritz med to venner, der uafhængigt af hinanden holder med Putin. Jeg holder nemlig med Zelenskyj. Den ene Rasmus Modsat-ven er “Putin-Versteher” og tysk russofil. Den anden Rasmus Modsat-ven er en irsk-ungarsk antiglobalist, katolsk fundamentalist og nationalist. Derfor pro antiglobalisten og den kristne nationalist Putin. De to personer er derfor blevet til midlertidige eksvenner, sat lidt på vågeblus indtil bedre tider.
Jeg anser mig selv for at være tolerant. Jeg er journalist. I mit arbejde går det ikke ud på at være prædikant, men på at leve sig ind i diverse synspunkter og gengive dem hæderligt. I mit voksne liv har jeg rent privat fundet ideologisk gruppetænkning klaustrofobisk. Hvad enten det er højrefløjstyper, der per autopilot hvæser imod venstrefløjstyper, eller det omvendte.