Dette er et internationalt debatindlæg: Jyllands-Posten har sammensat et korps af kommentatorer, der debatterer og analyserer verden omkring os.

Mange års arrogant naivisme i forhold til islamisme

Danmarks forhold til radikalisering har været præget af naivitet, arrogance og falsk hensyntagen, og der er derfor ikke blevet gjort nok for at bremse den.

Artiklens øverste billede
Et blomsterhav og hilsener har præget de to gerningssteder for terroren i København. Arkivfoto: Michael Probst/AP

Danmark har været udsat for et terrorangreb, og efterhånden som der er kommet flere og flere oplysninger frem, er det blevet tydeligt, at dette er et attentat begået af en jihadistsympatisør.

Cirka en time før den formodede gerningsmand tog til Krudttønden på Østerbro for at skyde og dræbe, lagde han en video på sin Facebook-væg med en sang, hvor der bliver opildnet til hellig krig. Det er en sang, der er meget populær blandt jihadister, og den viser, at gerningsmanden var på en jihadistmission og følte sig som en del af jihadistfællesskabet.

Men hvordan kan en mand, som er født og opvokset her i Danmark udvikle sig til en så hårdkogt terrorist? Jeg mener, det er, fordi vi har taget alt for let på radikalisering her i landet. Vi har accepteret, at der eksisterer parallelsamfund, hvor folk bor her fysisk, men er et helt andet sted mentalt.

De har udviklet normer og værdier, som ikke har noget med det omkringliggende samfund at gøre, hvilket har skabt grobund for en aggressiv opfattelse af ”os” og ”dem”. Allerede i 2008 forslog jeg, at man skulle oprette et radikaliseringskontor, og jeg har råbt op om, at vi er nødt til at sætte fokus på jihadistkrigere.

Det er for sent at reagere, når der først ligger lig på bordet. Men tingene er ikke blevet gjort med rettidig omhu, og det er først for nylig, at beslutningstagerne overhovedet er begyndt at tale om radikalisering. Danmarks syn på radikalisering har efter min mening været præget af en arrogant naivisme, en laissez faire-holdning og misforstået hensyntagen.

Hvordan kan en mand, som er født og opvokset her i Danmark udvikle sig til en så hårdkogt terrorist? Jeg mener, det er fordi, vi har taget alt for let på radikalisering her i landet.

Det sagde han på trods af, at PET på det tidspunkt havde forhindret mere end fem terroraktioner i de sidste 10 år. Det er arrogant naivisme i den reneste form. Tænk, at det er kommet fra en tidligere operativ chef i PET.

Mange toneangivende terrorforskere har sagt, at der ikke vil ske noget i Danmark, og at vi bare skal slappe af. Også beslutningstagerne har efter min mening taget alt for let på radikaliseringen og har eksponeret en meget stor uvidenhed om emnet.

Da der engang blev brudt ind i min bil, kom min gode radikale kollega til mig og sagde, at hun tidligere havde beskæftiget sig med utilpassede unge, og om ikke det var en god idé, at hun tog en snak med de unge islamister.

Det fik mig til at tage mig til hovedet, for disse radikaliserede unge er alt andet end traditionelle uromagere. Og det gik op for mig, at en af landets mest fremtrædende politikere ikke anede, hvad vi havde at gøre med, hvilket jeg opfattede som dybt bekymrende.

På mig virker det som om, beslutningstagerne ikke ved, hvad det er, vi står overfor. Jeg mener naturligvis ikke, at de alle behøver være islamist-eksperter, men på samme måde som enhver politiker har sat sig ind i fx, hvad EU er for en størrelse, bør man sætte sig ind i den største fare, vi står overfor i dag, nemlig naziislamisme.

Beslutningstagerne bør kende til islamisternes baggrund, dna og deres visioner. Hvad får dem til at opgive alt og hellere ville være en del af et tusindårsrige og et kalifatutopia end det danske tilbud om et liv med folkeoplysning, demokrati og frihed?

Det nytter ikke noget at sidde med sine arrogante holdninger og blot negligere problemet.

For år tilbage udtalte den tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen offentligt, at »Lars Vilks har jo tigget og bedt om at blive angrebet. Jeg har ikke ondt af den svensker, der har gjort alt, hvad han kunne, for at provokere.« Jeg er nærmest efterladt uden ord, når en tidligere udenrigsminister fra et demokratisk foregangsland som Danmark kan finde på at formulere sig således.

Jeg kan kun understrege endnu en gang, at ingen ikkevoldelig ytring nogensinde kan legitimere en voldelig reaktion. Aldrig. At være nødt til at pointere dette igen og igen – uanset hvor kontroversielt indholdet af nogles ytringer må være – overrasker mig. Som demokratisk samfund burde vi for længst være videre fra det stadie.

Carsten Jensen er jeg direkte rystet over, og jeg mener, han er ved at udvikle sig til ekstremist. Politikens kulturredaktør Jes Stein Pedersen peger på, at man ud fra det, Carsten Jensen siger, må forstå, at han mener, Danmark selv er skyld i, at den 22-årige begik attentatet. Samtidig siger Carsten Jensen, at alle danske muslimer nu vil være kendt skyldige, indtil det modsatte er bevist.

Det er virkelig at undervurdere danskerne. Selvfølgelig ved danskerne, at der forskel på en fredelig mainstream muslim og en islamist.

Naser Khader er i dag Senior Fellow ved Hudson Institute, Washington. Han er tidligere medlem af Folketinget og stiller efter planen op til det kommende valg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.