Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi har brug for forbud mod niqab og burka

Kenneth Kristensen Berth, EU-ordfører, næstformand for Europaudvalget (DF)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Nogle gange ser man bedst forandringerne, når man har været borte fra et område igennem lang tid. Ellers drastiske omvæltninger kan forekomme naturlige, hvis man iagttager dem kontinuerligt.

Netop hjemvendt fra London må jeg erkende, at jeg er chokeret. Jeg var sidst i London for seks år siden. Dengang så jeg vel omkring fem kvinder iklædt den heldækkende beklædningsgenstand, niqab, under hele mit ophold. Denne gang var antallet vokset til mellem 15 og 20 om dagen.

Samtidig står Londons muslimske ghetto nu nærmest på spring for at indtage Oxford Street. Forlader man Oxford Street og drejer til højre ad Edgware Road, skulle man tro, at man var landet i Pakistan. Det muslimske parallelsamfund kommer stadigt tættere på bymidten, og man forstår, hvorfor London har fået sin første muslimske borgmester.

I et samfund – og en by – som ellers er blandt de mest overvågede i verden, tillader briterne, at kvinder kan traske rundt iklædt niqab som ”umælende spøgelser” i hælene på deres mænd, der i øvrigt ikke sjældent er klædt som strandløver, som man ellers kun finder på Bellevue en varm sommerdag. Hvordan nogen kan forsvare dette under henvisning til kvindens eget frie valg, er mig komplet uforståeligt?

Det er evident for enhver, at der er tale om en grotesk form for kvindeundertrykkelse. Og i disse terrortider, hvor hver uge byder på det ene mere gruopvækkende terrorangreb end det andet, er det også en umiddelbar sikkerhedsrisiko.

Hvordan kan man i Storbritannien på den ene side forsvare at hænge kameraer op på hvert gadehjørne, mens man samtidig accepterer, at kvinder (eller mænd for den sags skyld) kan gå rundt på den måde ved højlys dag?

Det hænger ikke sammen. Hvis vi i Danmark skal undgå samme udvikling som Storbritannien, er det på høje tid, at vi indfører et forbud mod heldækkende hovedbeklædning som niqab og burka i det offentlige rum.

I Danmark er det forbudt at løbe splitterravende nøgen rundt på gaden. Det opfatter vi som naturligt – og ingen kunne finde på at stille spørgsmålstegn herved. Lige så naturligt burde det være at forbyde niqab og burka, for ingen skal naturligvis bevæge sig rundt i det offentlige rum, uden at det er muligt at identificere vedkommende. Nej til fuldt tildækkede mennesker, hvor man kun kan se deres øjne.

Afstår vi fra at handle nu, risikerer vi samme udvikling som i Storbritannien.

Islamismen er på fremmarch i Europa. ”Gale”, kvindeforskrækkede imamer bilder muslimer ind, at kvinder skal pakkes ind fra top til tå for at undgå at friste mænd og for at blive usynlige i gadebilledet. Det kan vi kun komme til livs ved et forbud mod at bære niqab og burka i det offentlige rum – fuldstændig som man f.eks. har det i Frankrig.

Hvis partierne på Christiansborg stadigvæk ikke har forstået budskabet, så burde man iagttage udviklingen i Storbritannien. Den er skræmmende.

Forbuddet mod niqab og burka haster.