Nej, Jakob Engel-Schmidt: Sundhed kræver ansvar – ikke detailstyring
Når politikere som Jakob Engel-Schmidt griber enhver mulighed for at diktere danskernes kostvaner og gøre skattesystemet mere komplekst, medfører det uheldige konsekvenser for os danskere.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er blevet moderne at foreslå differentieret moms som løsning på prisstigninger på fødevarer, senest med et forslag fra Jakob Engel-Schmidt, Kræftens Bekæmpelse og Lidl om at detailstyre danskernes kostvaner ved at fjerne momsen på frugt og grønt.
Hvis vi ønsker at forbedre danskernes sundhed, findes der bedre løsninger end at lade politikerne på Christiansborg detailstyre vores indkøbsvaner. Differentieret moms lyder umiddelbart tiltalende, men bag den populære idé gemmer sig både mere bureaukrati og højere omkostninger for forbrugerne.
Ifølge Skatteministeriet skal virksomhederne betale mindst 270 mio. kr. ekstra om året i administration, hvis vi implementerer forslaget om at nedsætte momsen på frugt og grønt til 15 pct. Uanset om momsen sænkes til 15 pct. eller 0 pct., ændrer det ikke ved, at systemet bliver markant mere komplekst.
Når virksomheder pålægges nye administrative krav, sendes regningen ofte videre gennem mellemleddene, før den betales af forbrugeren. Er det en prisstigning, som Lidl er parat til at dække fra jeres bundlinje, eller er det danskerne, som endnu en gang skal mærke, at vores skattesystem bliver mere komplekst, end det allerede er i forvejen?
Min personlige sundhed er mit ansvar og kun mit: Jeg er et frit og oplyst ungt menneske, og derfor ved jeg også, hvilke konsekvenser det har, hvis jeg kun køber ultraforarbejdet kage i min frokostpause i stedet for at købe en salat eller en klase bananer. Det skal staten ikke styre ved at betale for, at frugt og grønt bliver 20 pct. billigere for mig at købe ved at fjerne momsen.
Hvis målet er at gøre det billigere at være dansker, er detailstyring ikke løsningen, men derimod at hæve bundfradraget, så dem med de mindste husholdningsbudgetter kan brødføde sig selv og deres egen familie, før de skal brødføde statens administrationsmaskine.
Det undrer mig, at Moderaterne er med på forslaget. Partiet blev valgt på løftet om at træffe de svære, upopulære, men rigtige beslutninger. Differentieret moms er det stik modsatte: et populært forslag, som gør skattesystemet mere rodet og mere bureaukratisk.
Den bedste løsning er at sænke skatten i bunden ved at hæve bundfradraget – en løsning, der kan mærkes direkte i den enkelte husholdning.