Hvis folkeskolen droppede inklusion, ville mange blive glade
Inklusion i folkeskolen er den mest tåbelige idé, og der er ingen vej udenom: Eleverne skal holdes i strammere tøjler.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kære skoleelev: Når du træder ind over dørtrinnet til dit klasselokale på din skole, skal du acceptere reglerne for undervisning. I lokalet accepteres ikke vold, larm, ballade og anden form for adfærd, der forstyrrer undervisningen. Hvis ikke det efterkommes, er din plads på en stol uden for undervisningslokalet.
Det har jeg praktiseret gennem hele mit job som lærer i folkeskolen, efterskolen og senest som specialundervisningslærer. Her er der indgået en aftale – at hvis eleven ønsker at være i lokalet, er det efter gældende regler!
Jeg har haft et fantastisk job på helt små skoler og store kommuneskoler og undervist i de fleste fag fra 3. til 10. klasse. Her har jeg gjort mine elever klart, hvilke regler der gjaldt i mit undervisningslokale.
Jeg har haft mange elever siddende på gangen med deres læsebog eller regnehæfte – og som så har fundet ud af, at undervisningslokalet var mere interessant at være i. Også kontaktet forældre om, at deres børn ikke var indlæringsparate.
Præcis som vores undervisningsminister har udtrykt det – vi har skolebørn, der er pissedårligt opdraget! Vi ser alt for mange eksempler på, at børn er voldelige, børn går korporligt til angreb på læreren, går med knive og kaster sten ud fra en bro. Hvis ikke det er PDO – så ved jeg ikke?
Det kunne godt være, vi skulle sætte lidt mere hårdt ind mod de børn, der ikke er blevet opdraget – og kalde forældrene til en kammeratlig samtale med de sociale myndigheder.
Ja, kære børn: Der er meget, der er træls. At sidde på sin stol og tie stille, lære den lille tabel, skrive stil og lære tyske verber. Sorry, det hele kan ikke foregå med at klatre i stativer eller bage snobrød.
Hvis vi droppede inklusionen i folkeskolen (den tåbeligste idé), ville mange skolebørn blive glade. Alt for mange børn med svære problemer kommer ikke i skole, fordi de ikke får succes i en almindelig skoleklasse og kan ikke honorere kravene, der stilles. Det er nederlag på nederlag – ikke at kunne levere de faglige færdigheder eller indgå i en social sammenhæng.
Derfor bør der indføres specialklasser (som tidligere), men med stor faglig pædagogisk undervisning, som kan tilrettelægges til den enkelte elev. Hvor det skal være muligt at ”boltre” sig og frem for alt få glæden tilbage til at gå i skole for den enkelte elev.
Det vil også glæde i den almindelige skoleklasse, hvor få elever ødelægger så meget for andre. Det bør ikke være svært. Den danske folkeskole har så meget at give.