Folketinget spiller politisk teater med din flagstang
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
SVM-regeringen har desværre en trist tendens til at indskrænke danskernes ytringsfrihed. Først ved koranloven, nu ved et vanvittigt forbud mod at flage med andre landes flag.
Den nye flaglov er et skridt i en retning af en statslig overtagelse af noget, der burde være et personligt og symbolsk anliggende. Jeg er imod den nye lov, fordi den udfordrer nogle grundlæggende principper: Min ejendom er ikke statens, og staten bør ikke diktere, hvordan, hvornår og hvorfor jeg vælger at flage.
Flagning er et symbol på noget mere personligt, og den nye lovgivning tvinger os til at følge bestemte regler, der indskrænker vores frihed til at udtrykke os gennem vores flag på egne vilkår.
Selvfølgelig skal der være en respekt for nationale symboler, som vi bør værne om, f.eks. Dannebrog, men det skal ikke forhindre nogen i eksempelvis at hejse deres hjemlands flag.
Jeg mener også, at den danske kultur sagtens ville kunne bestå, også selvom det ikke er Dannebrog, der vejer i toppen af flagstangen.
Justitsministeren sagde i sin tale til Folketinget, at Dannebrog er det vigtigste danske nationalsymbol.
Det er jeg enig i. Jeg er også sikker på, at Dannebrog vil blive ved med at beholde den status, selv om vi giver lov til at flage med andre nationers flag, for folk, der har behovet for at flage med andre flag end Dannebrog, ser nok i forvejen ikke de røde og hvide striber som Danmarks højeste nationalsymbol.
At man i Folketinget bruger tid på den slags diskussioner, synes jeg er ærgerligt.
Syv nationalflag er alligevel undtaget. Det finske, færøske, grønlandske, islandske, norske, svenske og tyske. Det får mig til at tænke: Hvorfor lave en lov, der forbyder folk at flage med andre flag end Dannebrog – og så på samme tid lave så mange undtagelser?
Hvorfor ikke tillade det amerikanske flag eller det polske? Der er jo f.eks. flere fra Polen end fra Finland i Danmark. Hvis man skal lave forbehold, skal de da tilgodese dem, der bor i landet.
I stedet for at bygge mure mellem flagstænger og nationer burde vi lade flagning være en personlig og kulturel frihed. At flage med et andet lands flag er sjældent en afvisning af Dannebrog – det er snarere en hyldest til ens baggrund, forbindelser eller fællesskaber.
Den danske kultur er stærk nok til at bestå uden denne unødvendige lovgivning, der skaber kunstige skel mellem mennesker og deres identitet.
Hvis politikerne virkelig ønskede at respektere Dannebrog, burde de vise tillid til, at det fortsat vil være det foretrukne flag for langt de fleste danskere – uden at staten behøver at diktere det.