Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Efterskolerne er fredet

Verden forandrer sig, men det gør muligheden for at komme på efterskole ikke.

Anni MatthiesenMF, børne- og undervisningsordfører, (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I et debatindlæg i Jyllands-Posten advarer Claus Steinlein og Torben Østergaard, hhv. bestyrelsesmedlem og direktør på Idrætsskolerne i Ikast, om, at efterskolernes liv står på spil på grund af regeringens kommende udspil om en ny ungdomsuddannelse.

Jeg har understreget det før og gør det gerne igen: Regeringen har fredet efterskolerne, og det vil stadig være muligt at komme på efterskole efter 9. klasse.

Et efterskoleår er ikke blot et ekstra skoleår, men et år, hvor mange får venner for livet, lærer at være en del af et fællesskab, men også at stå mere på egne ben. Jeg har selv to sønner, der har været på efterskole. Og når jeg taler med dem om deres efterskoleophold i dag, mange år efter, så lyser erindringens glæde stadig ud af dem. For et efterskoleophold er noget helt specielt og en oplevelse, der følger en resten af livet. Af den årsag har Venstre altid stået vagt om efterskolerne.

Vi ser også gerne, at endnu flere får mulighed for et år på efterskole. Derfor har regeringen på finansloven foreslået at forhøje tilskuddene til specialundervisning på efterskoler med 37,5 mio. kr., et løft på 15 pct. Det skal bidrage til, at skolerne kan optage flere elever med specielle undervisningsbehov og dermed løfte et større socialt ansvar.

Claus Steinlein og Torben Østergaard skriver, at staten ikke skal styre, hvad de unge skal. Her er vi helt enige. De unge skal have valgmuligheder og mulighed for at tænke sig godt om, inden de træffer et valg. Derfor freder vi efterskolerne. Og derfor ønsker vi at lave en ny ungdomsuddannelse, som skal give endnu flere unge mulighed for at vente lidt med at vælge uddannelsesvej, ligesom unge, der i dag vælger gymnasiet, har mulighed for.

Efterskolerne er i gang med at nytænke 10. klasse. Det er godt, at skolerne ikke står stille, men overvejer, hvordan de kan udvikle sig. Men én ting forandrer sig ikke, og det er muligheden for at komme på efterskole.