Tak til Ecco for at blive
Det vil ikke hjælpe Ukraine at overlade danske virksomheder til Putins styre.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Krigen i Ukraine koster danskerne dyrt, rigtig dyrt! Desværre synes der umiddelbart ingen afslutning på krigen i sigte. Ligesom genopbygningen af det ulykkelige land vil kræve enorme ressourcer. De uhyrlige menneskelige omkostninger i denne forbindelse ufortalt.
Selvfølgelig kan og vil danskerne hjælpe bedst muligt. Finansieringen er en væsentlig del heraf! Spørgsmålet er nu, hvordan det kan hjælpe Ukraine, at virksomheder som Carlsberg og Ecco trækker sig fra Rusland. Carlsberg forsøgte – og tabte – og har nu efterladt enorme værdier til Putins regime.
En hypotese kunne være, at dette scenarie ikke var hændt, såfremt Carlsberg havde valgt Eccos vej. Bryggeriet vil nu og fremover være en væsentlig indtægtskilde foruden. Hvilket også rammer statskassen. Og hvordan hjælper det Ukraine, at vi har eller får færre penge i statskassen at gøre godt med?
Ecco har valgt sin vej. Ikke alle er enige, og sådan fungerer det jo i et vestligt demokrati. Blandt de uenige finder man en V-politiker, som man dårligt kan tage alvorligt, når han tåkrummende fremturer med uhyrlige sammenligninger med værnemageri og oveni inddrager de ansatte. Mon der er tale om et desperat forsøg på opmærksomhed oven på partiets mange tabersager? I så fald vil denne forhåbentlig være endnu én til listen.
Så tak til Ecco. Med min bedste vilje kan jeg ikke se, hvordan det kan hjælpe Ukraine at overgive endnu flere værdier til Putin og hans bande. Tværtimod, finansieringen af vores hjælp kræver mange kilder. Herunder hæderkronede virksomheder som Ecco, der mig bekendt genererer store værdier til samfundet og dermed er en stor støtte til Ukraine.