Fortsæt til indhold
Debatindlæg

I siger, I vil gøre noget ved trivslen. Og det eneste bud er at fjerne skærmene? Helt ærligt

Kære politikere: Tror I, at det hjælper på trivslen at tage skærmene ud af klasseværelset?

Sofie Bastholm BlicherSkoleelev, 9. klasse, Risskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I 2014 blev en ny skolereform indført for at styrke fagligheden i skolen. Politikerne strammede forventningerne til folkeskolerne ved f.eks. at gøre elevernes skoledag længere, men gjorde det situationen bedre?

Jeg er 15 år og går på friskole, men som de fleste andre danskere startede jeg i folkeskolen. Efter en klassesammenlægning (pga. besparelser) sad vi i min gamle klasse fire elever ved tomandsborde. På friskolen sidder vi to. I min gamle klasse drev vi hinanden til vanvid, fordi man ikke kunne flygte fra larmen. Nogle af lærerne havde så meget fravær, at jeg konstant var usikker på, hvem der kom. Jeg følte, at jeg ikke kendte dem. Det virkede faktisk, som om de fleste lærere og elever ligefrem så ned på hinanden. Set i bakspejlet lærte jeg meget lidt i forhold til den tid, jeg brugte på skolen. Så tror du måske, det hjalp for min klasse, at politikerne gjorde skoledagene længere?

Det gjorde det i hvert fald ikke for mig. At dagene blev længere, gjorde faktisk, at jeg brugte mere energi på bare at klare mig igennem dagen end på at lære. Jeg kan tydeligt huske trivselsundersøgelsen, vi tog. Måske var det spørgsmål som “er der god hygiejne på toiletterne” og “er der et godt sammenhold i klassen”, der fik det til at gå op for mig, hvor dårlig skolen egentlig var. Mine venner og jeg grinede ad vores deprimerende svar. Når jeg tænker over det, var det jo bare et naivt forsøg på at flygte fra det. For hvad kunne vi ellers gøre? Og trods den brede enighed om skolens dårlige faciliteter skete der aldrig noget.

De seneste år har jeg hørt flere politikere sige, at de vil gøre noget ved trivslen i folkeskolen. Men når jeg taler med mine gamle klassekammerater, siger de ligefrem, at trivslen er blevet værre. Nogle gange har jeg ikke engang lyst til at spørge, fordi jeg tydeligt kan mærke, at de ikke har lyst til at snakke om det. Og politikernes bud på en løsning er at få skærmene ud af skolen?!!

Kære politikere: Tror I virkelig, det er muligt for os unge at koncentrere os og blive dygtigere, når I presser flere og flere af os ind i klasselokalerne, vores faciliteter er nedslidte, indeklimaet dårligere, larmen højere, og lærerne mere stressede? Tror I virkelig på, at vi kan trives, når vi oplever, at folkeskolen bare bliver værre og værre?