Bogafbrændinger i det offentlige er en god idé
Jeg synes, at vi skal brænde 99 pct. af de regelbøger, der lige nu dikterer den offentlige pleje af vores syge og ældre.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Inden du kommer helt op i det røde felt af overskriften, så lad mig understrege, at jeg ikke støtter folk som Rasmus Paludan eller ønsker at kaste mig ind i den betændte religiøse debat herinde. Derimod tager jeg meget gerne en ideologisk kamp med en anden form for bøger – regelbøgerne.
Jeg synes, at vi skal brænde 99 pct. af de regelbøger, der lige nu dikterer den offentlige pleje af vores syge og ældre.
Som én, der har arbejdet i snart 20 år med både innovation, forandringer og nu også i høj grad kunstig intelligens (AI), frygter jeg allerede, hvordan AI vil blive solgt ind som den næste store frelse i ældreplejen. Bare vent, fru Hansen: Med generative AI bliver Deres hverdag meget lettere. Nu vil De eksempelvis kunne skrive med ChatGPT, hvis De føler Dem ensom. Men kære fru Hansen har ikke primært brug for teknologinnovation.
Hun har behov for tid, nærhed og menneskelig omsorg.
Argumentet fra ”komplicerings-konsulenterne” lyder ofte, at hvis bare vi optimerer ligesom i kommune X, så bliver alting meget bedre i kommune Y. Tillad mig at sætte et stort, fedt spørgsmålstegn ved det automatprincip.
Kan vi da ikke lære noget af hinanden? Naturligvis kan vi det. Vil teknologien slet ikke løse nogle af problemerne? Givetvis og sikkert også skabe nogle andre. Imidlertid er begge dele underordnede, hvis vi fortsat beder både ledelserne og de enkelte medarbejdere bygge videre på den regelbogs-helvedes-pyramide, vi har skabt.
Derfor mener jeg, at bogafbrænder ikke blot er en god idé, men en nødvendighed i det offentlige. Venligst supplér det med to andre fundamentale ting:
– Fyr komplicerings-konsulenterne, som iværksætteren Martin Thorborg og andre har været ude og melde klart ud i den seneste tid.
– Lyt til fru Hansens reelle behov. Opgiv tanken om, at regler er vejen frem. Drop i det hele taget al snakken, og begynd at lytte højere.