Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Lars Nielsen bør have en sprogpris

Har JP en sprogpris? Så ved jeg godt, hvem der skal have den.

Tapio JuhlForedragsholder, Spøttrup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvis Jyllands Posten har en sprogpris, bør den ubetinget tildeles journalist og fast skribent ved avisens tillæg ”Erhverv”.

Egentlig interesserer jeg mig slet ikke i »op- og nedkonverteringer, F1 og flexlån«, men hviler mig bekymringsløst med mit boliglån på en halv pct. Det lyder kanske lidt flot; grunden er nok nærmere, jeg har en ringe forståelse for økonomiens væsen.

Men alligevel – og måske netop derfor – læser jeg altid og før hovedavisen erhvervstillægget, hvor Lars Nielsen generøst øser af sin viden i et let og forklarligt sprog. Og endnu mere læseværdigt, Lars Nielsen skriver næsten melodiøst, uden ”smarte” og fremmede ord, leger undertiden med teksten, ligefremt og ofte underfundigt.

I en tid, hvor selv lønnede tv-værter for eksempel ikke kan forskellen på ”ligger” og ”lægger” samt udtaler ”og” som ”å”, er det en fornøjelse at læse Lars Nielsen og hans åbenbare forståelse for et sprogs nødvendighed for et lands identitet og sammenhængsevne.