Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Piger og drenge er mere end dukker og biler

Voksnes firkantede kønsidealer og forventninger til drenge og piger forfølger børnene gennem hele livet. Det skal vi gøre noget ved.

Artiklens øverste billede
Vi stækker vingerne på vores børn, når vi trækker vores firkantede forestillinger om, hvordan drenge og piger skal være, ned over hovedet på dem. Illustration: Rasmus Sand Høyer

Der var engang, hvor en rigtig dreng havde græs på knæene, og en rigtig pige havde sløjfe i håret. Drengene voksede op og blev murere, revisorer og læger, mens pigerne blev sekretærer, pædagoger og jordemødre. For det var det, forældrene forventede af dem. Dengang. Eller var det nu også bare dengang?​

Ikke hvis man skal tro Djøf’s ligestillingskomité, som forleden fremlagde 19 anbefalinger for at fremme bedre ligestilling.

Emma Holten, som er medlem af ligestillingskomitéen, siger det ret præcist: »Der er stadig sociale normer og samfundsstrukturer, der reproducerer en forældet forståelse af mænd og kvinder.«

Og skal vi så ikke tage forestillingen om, at køn skal bestemme børns trivsel, interesser, muligheder og uddannelse, og krølle den sammen og lægge den ned i en kasse og sende den tilbage til det forrige århundrede, hvor den hører hjemme?

Den analyse er jeg enig i, og som minister for ligestilling er jeg optaget af, hvordan vi skaber et børne- og ungdomsliv uden begrænsende fordomme og stereotype forventninger.​

Selvfølgelig fordi det ligger i det socialdemokratiske dna at gøre op med uretfærdighed, ulighed og ufrihed overalt, hvor det viser sig Der skal være frihed for Loke såvel som for Thor, som Grundtvig skrev.

Men også fordi jeg gennem mange år har fulgt LGBTI-området tæt og i den forbindelse har haft plads på første parket til at se, hvordan det kan ødelægge mennesker at være underkastet forventninger til, hvordan man udtrykker køn og seksualitet.

Vi skal selvfølgelig ikke tvinge kvinder til at blive murere og mænd til at blive jordemødre, men vi skal blive bevidste om, hvilke forventninger vi møder vores børn og unge med.

Vi stækker vingerne på vores børn, når vi trækker vores firkantede forestillinger om, hvordan drenge og piger skal være, ned over hovedet på dem. Og det får indflydelse på deres liv og begrænser deres muligheder for at udfolde sig. ​

Vi lever ikke på Grundtvigs tid mere. Det er ikke længere nok med frihed for Loke og Thor. Der skal også være frihed for Freja såvel som for Balder til at udfolde sig og være lige nøjagtig dem, de er.

Valget af uddannelse er et område, hvor de forskellige forventninger træder tydeligt frem. Og hvem kan også sige sig fri for indimellem at have et stereotypt billede af, hvilke køn der hører sammen med visse uddannelser eller erhverv?

Hånden på hjertet: Når vi hører om en jordemoder, er det første billede på nethinden med stor sandsynlighed en kvinde. Når vi taler om en murer, forestiller vi os formentlig en mand. Og jeg kunne blive ved. Er vi opmærksomme nok på, om vi videregiver de automatiserede kønsrollemønstre til vores børn?​

Faktum er, at vi i Danmark har et meget kønsopdelt uddannelsesvalg. Det kommer allerede til udtryk i folkeskolen, hvor pigernes interesse for matematik lige så stille falder fra omkring 4.-5. kl. og frem til udskolingen.

På erhvervsuddannelserne har vi den femtedårligste placering i OECD i forhold til kønsfordeling. Hver gang 100 unge mænd vælger en erhvervsfaglig uddannelse, er der kun 62 kvinder, der følger trop. På universiteterne udgjorde kvinderne i 2019 kun 32 pct. af de optagne på de naturvidenskabelige uddannelser.

Og sådan kunne jeg blive ved inden for en lang række brancher og erhverv.​

Vi skal selvfølgelig ikke tvinge kvinder til at blive murere og mænd til at blive jordemødre, men vi skal blive bevidste om, hvilke forventninger vi møder vores børn og unge med.

Når størstedelen af eleverne på gymnasierne er kvinder, mens størstedelen på erhvervsuddannelserne er mænd, så kan det være udtryk for stereotype forventninger. Og det kan betyde, at den enkelte unge begrænses.

Derudover kan betyde, at vi går glip af kompetencer, som aldrig bliver foldet ud. Det kan gøre det vanskeligere for virksomheder at få den arbejdskraft, de efterspørger. Og endelig bidrager det til at fastholde lønforskelle mellem kvinder og mænd.

Men sådan behøver det ikke at være. For som Yvonne siger det i Olsen-banden: »Vi lever da heldigvis i vore dage.«​

Derfor vil jeg i den kommende tid invitere en række uddannelsesinstitutioner – startende med erhvervsuddannelserne – til at samarbejde om, hvordan vi kan sætte fokus på og komme med konkrete forslag til, hvordan uddannelserne kan arbejde med ligestilling.

Og skal vi så ikke tage forestillingen om, at køn skal bestemme børns trivsel, interesser, muligheder og uddannelse, og krølle den sammen og lægge den ned i en kasse og sende den tilbage til det forrige århundrede, hvor den hører hjemme?

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.