Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Jeg vil have retten til at være mig selv

Eliten og de politisk korrekte skal ikke have lov til at bestemme, hvordan almindelige mennesker indretter sig og lever deres liv.

Artiklens øverste billede
Kæmp for din ret til at være dig selv. Deltag i beslutningsprocesserne, bestem over dit liv under fælles ansvar. Arkivillustration: Rasmus Sand Høyer

Jeg er et ganske almindeligt menneske med et ganske almindeligt intellekt i et ganske almindeligt job og med en ganske almindelig familie. Jeg vil have retten til at være mig selv under hensyntagen til mine medmennesker; det vil sige, at der ikke er forskel på nogen af os, uanset vores farve, køn, religion og politisk ståsted. Altså, alle har vi frihed under fælles ansvar.

Jeg vil også have retten til at blive kaldt en kvinde, pige, dame, hun, tøs, kælling, jeg vil ikke være et intetkøn. Jeg vil også have retten til at kalde de andre for det samme for pigernes/kvindernes område og ligeledes for mændenes område, herre, dreng, knægt, mand, skarn osv.

At nogle vil være intetkøn, biseksuel, homoseksuel, akønnet, ciskønnet, interkønnet, transkvinde, transmand, transkønnet, transseksuel eller intergender er de i deres fulde ret til, ligesom jeg har ret til at være mig, et hunkøn og en kvinde.

Vi har alle et ansvar for vores miljø og belastningen af det. Derfor skal vi selvfølgelig kæmpe for, at miljøet bliver mere bæredygtigt, men man kan gøre så meget andet end at lægge næsten al skylden på landbruget og især på kødet

Skal sproget så laves om pga. af ovenstående? Nej, de har retten til at være sig selv, men de er ikke flertallet. Derfor skal det eksisterende bestå. Deri ligger demokratiet og vores kultur, som vi skal værne om og ikke lade eliten bestemme, hvordan vi mennesker skal tænke og leve. Eliten taler et sprog, som flertallet af os ikke forstår. Deri ligger det farlige; det ruller lige så stille hen over hovedet på os. Vi kan blive irriteret, ryste på hovedet af dem og tænke: “De er ikke rigtig kloge”, men det er, som om at deres magt siver ned som små dryp over os: Vi skal ikke tro, vi er noget, de ved jo bedst og bruger vores ord ”uvidenhed” til at stadfæste deres egen magt.

Jeg vil heller ikke tvinges til at spise, hvad andre tror er det rigtige for mig og samfundet. Til gengæld vil jeg heller ikke blande mig i, hvad andre spiser, men jeg vil gerne spise mere klimavenligt.

Vi har alle et ansvar for vores miljø og belastningen af det. Derfor skal vi selvfølgelig kæmpe for, at miljøet bliver mere bæredygtigt, men man kan gøre så meget andet end at lægge næsten al skylden på landbruget og især på kødet. Man kunne spise dansk, spise årstidsbestemt, tage vand med i en flaske i stedet for at købe en flaske vand, bruge det tøj, som man tager på om morgenen, mere end en gang, inden det skal vaskes, tørre tøj på snoren, købe mindre tøj og kun tøj, der er bæredygtigt produceret, kæmpe mod smid-væk-kulturen, tage færre brusebade, bruge mindre og anden emballage i fødevareindustrien, indføre lovpligtige solceller på nye huse. Hvorfor inddrage mange hektar jord til solcelleparker; solcellerne burde sidde på vore huse. Vi kunne købe færre ligegyldige forbrugsgoder, købe mindre, dårligt legetøj, ligegyldige køkkenmaskiner, beholde sin mobil og pc i længere tid. Det er de mange bække små, der gør en stor å. Det er noget, vi alle kan gøre uden at mangle noget, og der er masser af fornuft i at starte dér og så tage nogle konstruktive diskussioner om fremtiden samt lægge masser af energi i innovation og teknologi.

Jeg vil også have retten til at læse ucensurerede bøger, hvor “farlige” ord ikke er taget ud. Hvor er vores frihed ellers henne, vores fælles kultur, vores frisind, vores mangfoldighed, vores ytringsfrihed, vores medmenneskelighed, vores fælles ansvar, vores demokrati?

Kom ind i debatten/kampen og kæmp for almindelige menneskers ret til netop at være almindelige og kæmp for retten til at bestemme selv og for, at det ikke er eliten og de politisk korrekte, der styrer dig. Kæmp for din ret til at være dig selv. Deltag i beslutningsprocesserne, bestem over dit liv under fælles ansvar. Kæmp for at blive hørt, behandlet ordentligt og ikke talt ned til. Kæmp for vores fælles demokrati, det smuldrer lige så stille. Kæmp ikke i morgen, men nu!

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.