Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Kritik med et meget særpræget kvindesyn

Jeg fik morgenkaffen i den gale hals, da jeg sad og læste JP.

Maria Rørbye Rønn, DR’s generaldirektør

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I et indlæg 28/1 kritiserer Ole Hyltoft endnu en gang DR for ikke at dække kulturen. Jeg har svaret på hans kritikpunkter allerede, så vil blot nøjes med en enkelt gentagelse: Kulturen ligger mig og DR enormt på sinde, og det er alt andet end surt pligtstof. Vi holder uendeligt meget af stoffet og tager vores særlige rolle som kulturbærende institution dybt alvorligt.

Vi vil gerne være endnu bedre i fremtiden og arbejder dedikeret for at blive det, uanset hvor mange gange Ole Hyltoft beskylder os for det modsatte.

Det nye i Hyltofts kritik af DR er et meget særpræget kvindesyn.

Jeg fik morgenkaffen i den gale hals, da jeg sad og læste JP og så overskriften: ”Udskift DR’s ledende kvinderegimente”. Hvad i alverden har det at gøre med noget som helst, om det er mænd eller kvinder, der sidder i DR’s topledelse? Ekstra skørt bliver det, når man tænker på, at Hyltoft selv i sine mange år i DR’s bestyrelse var med til at ansætte hele fem kvinder til direktionen.

Salig Børge Outze sagde: »Bedre end at slå på en mand er det at kaste ham op i luften, så han falder ned og slår sig selv.« Jeg tror, at Hyltoft kommer til at slå sig, og hans kvindesyn gør næppe noget godt for hans kritik af DR.

Der er dog en ting, jeg overhovedet ikke vil finde mig i. Hyltofts beskrivelse af en navngiven kvindelig medarbejder i DR for at være smuk og kulturelt uvidende. Det hører ingen som helst steder hjemme.

Hvad i alverden kommer det kulturdebatten ved, hvordan denne medarbejder ser ud?

Det tjener intet andet formål end at understrege en ældre mands – i egne øjne – intellektuelle overlegenhed. Jeg skal hilse fra tilfredse seere af DR’s kulturmagasin og sige, at de er endog særdeles glade for værtens evne til at formidle kultur. Som i mit sidste indlæg, så interesserer danskernes generelle opfattelse mig en del mere end kun Ole Hyltofts.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også Jyllands-Posten på X.

Artiklens emner
DR