Amerikansk Cadillac-storhed på den jyske hede

Bilhistorie: På et besøg i den californiske Mojave-ørken faldt herningenser over en Cadillac Hearse-rustvogn fra 1941 og godt 40 andre klassiske Caddies, som han købte i et hug for at restaurere. Nu sælges samlingen.

Artiklens øverste billede
Det var den store Cadillac model 62 Hearse rustvogn fra 1941, som fik Søren Sørensen til at kigge forbi den enorme oplagringsplads i Mojave-ørkenen, hvor der gemte sig masser af bilhistorisk guld. Fotos: Campen Auktioner

De bløde former på den elegant designede Cadillac model 62 Hearse rustvogn årgang 1941 har fået kant efter årtier under den brændende sol i den californiske Mojave-ørken, hvor det fine sand har givet ekstra patina til metallet.

Men under den rustikke overflade gemmer der sig et design og et bilmærke, der dengang var noget af det mest fornemme, du kunne komme i nærheden af.

Det fænger hos Søren Peter Sørensen fra Herning og var en af grundene til, at han for en lille halv snes år siden i ét hug købte 40 klassiske Cadillac-biler fra 1940’erne.

En annonce for bilen betød nemlig, at han opdagede mange andre eksemplarer af de Cadillac-modeller, som i 1940’erne satte standard for teknik og bildesign under ledelse af den legendariske designchef Harley Earl.

Bilhistorie står side om side i den store hal i Herning, hvor de mange Cadillacer ventede på at blive renoveret. Men ejeren fik andre planer.

Det var planen, at de noget hærgede biler skulle sættes i stand en for en. Men projektet var større, end køberens tid kunne række til, og nu sættes de fleste til salg igen.

Søren Sørensen har foreløbig solgt en halv snes stykker og beholder to biler, som han vil sætte i stand, mens resten nu sælges på auktion.

Rustvognen fra karrosseribyggeren Hearse stod på en stor oplagringsplads i Mojave-ørkenen i Californien, hvor der siden 1960’erne var samlet enorme mængder af udtjente biler.

Interiøret bærer også præg af de mange år i ørkenen og trænger til en kærlig hånd. Her er minimal fugt, men meget sand.

Elsker formerne

Da Søren Sørensen dukkede op for at kigge på rustvognen, opdagede han de mange Cadillacer, som bare stod der skærm ved skærm, og hvor han håndplukkede de bedste.

»Jeg tænkte: ”Wow, dem må jeg bare have”,« smiler Søren Sørensen, der ikke er i tvivl om, hvad der trækker ved Cadillac, især fra 1940’erne, hvor mærket havde en del af sin storhedstid, og især 62-modellen under Harley Earl fik rene kurver og bløde former, verden ikke have set mage til før.

»Det er designet og de runde former. Jeg elsker dem, selv om det er store kasser,« siger Søren Sørensen og fortsætter.

»Det var biler, som var langt forud for deres tid. De havde bl.a. motorer med topknastaksler og hydrauliske ventilløftere og udstyr som varmeapparater under bænkesæderne,« fortæller Søren Sørensen, der nøje har styr på, hvordan designet udviklede sig op gennem 40’erne, hvor der var stor forskel på de forskellige årgange af de samme modeller. I årene under Anden Verdenskrig var produktionen dog lagt om til motorer til kampvogne, men den kom for alvor i gang igen i 1946, og så gik det stærkt.

Denne model 62 fra 1947 har de karakteristiske ”Jelly Bean”-skærme og et kølergitter med fire lameller.
Med tredje generation fra 1948, fik 62-modellen de første spæde halefinner, som voksede op gennem 1950’erne. Her en firedørs version.

Især med tredje generation af model 62 fra 1948, hvor Earl kraftigt inspireret af Lockeeds P38 Lightning jagerbomber fik indføjet små halefinner i designet, der også dækkede over en ny avanceret og forholdsvis let V8-motor, som gjorde 62’eren, der fandtes i en række varianter, til den hurtigste bil på markedet.

Først med halefinner

Designet på den harmoniske model fra 1948 er stamfaderen til det, vi kender som den klassiske amerikanerbil, og især halefinnerne vandt hurtigt ind hos designafdelingerne ved de andre bilmærker. Cadillac tog dog teten med Eldorado model 1959, hvor de surfbræt store halefinner fik mange til at tabe underkæben.

Cadillac Eldorado Convertible fra1959 er et eksempel på halefinnernes vokseværk i yderste potens. Herefter blev de mindre Foto: GM .

I 1960’ene skrumpede halefinnerne hurtigt og forsvandt snart for at stå tilbage som et symbol på de 50’ere, hvor der var en enorm tro på især teknik, fly og rumfart.

Det var en større logistisk opgave at få bilerne hjem til Herning. Der kunne være to-til tre i en almindelig container, hvor der også skulle være plads til alle de karosseridele som skærme med videre, der var nødvendige for at samle hver model, hvor der i mange tilfælde også følger de originale registreringsattester med.

»De mange containere fyldte nærmest en hel by. Og de blev nøje undersøgt, fordi man ikke helt forstod, hvad alt det metal var,« smiler Søren Sørensen, som fik hver bil tolddeklareret.

Her er en mere klassisk firedørsmodel 60 Special fra 1941.

Han har foreløbig solgt en håndfuld af bilerne og beholder selv to, nemlig en todørs coupé model 62 fra 1941 og en Model 60 Special fra samme år, som nu skal renoveres. Så det bliver 24 biler, der nu er sat til salg gennem Campen Auktioner. Det foregår over nettet, mens bilerne kan besigtiges i Søren Sørensens lade i Herning.

Biler med forhistorie

Han forestiller sig, at de klassiske Cadillacer især vil tiltrække danskere, men måske også entusiaster fra Sverige og Tyskland, hvor der er et ret stort amerikanerbilmiljø.

Der er nemlig mulighed for, at bilerne kan genopbygges i ”Oliey rag look”, hvor der lakeres med klarlak oven på de nærmest sandblæste karrosserier, som på den måde får et mere autentisk look. En del af bilerne har motorer, men de har ikke været i gang siden 1960’erne.

Flere af bilerne byder også på gode historier. Det gælder for eksempel en model 60 Special fra 1949, som angiveligt har tilhørt en af USA’s første store tv-prædikanter. Den har noget så eksklusivt som hydraulisk åbning af sideruderne.

En anden, lidt ældre model 62 Special fra 1947 stod oprindeligt på et museum i Van Nuys nær Los Angeles. Men da datteren af ejeren kørte galt i bilen og bulede en skærm, blev den kørt ud på skrotpladsen i ørkenen.

En model 75 fra 1941 druknede i en stormflod i Florida og blev gravet frem. Det kan også ses på den, hvor vandet har gjort sit.

Samlingen indeholder også en Lasalle model 50 fra 1940, som blev bygget af Cadillac og her ses med en Cadillac model 75 limo fra1947.
Der følger et omfattede sæt af karrosseridele med til de fleste af bilerne, hvor mange også har de originale papirer.

Søren Sørensen kender ikke forhistorien på Hearse-rustvognen, der lokkede ham til ørkenen. Men han ved, at de solide biler ofte også blev brugt til blandt andet ambulancer. Rustvogne kører som regel få km. Derfor er den store V8-motor fjernet og har formentlig gjort tjeneste i en anden Cadillac.

Usædvanlig sag

Hos Campen Auktioner har man mange veteran- og vintagebiler på programmet. Men det er sjældent, man har auktionsnumre af denne karakter på programmet.

»Det er en usædvanlig samling. Det er en mulighed for folk, som er på udkig efter en Cadillac til opbygning, for at komme tæt på nogle biler uden alt besværet med at skulle finde og importere dem fra USA. Og vi betrager det også lidt som en gimmick,« siger Anette Kjær, der er pr- og marketingmanager hos Campen Auktioner.

Der er ingen mindstepriser på bilerne, så man kan måske komme billigt til en Cadillac. Men projektet kræver også en kærlig hånd.

Auktionen kører sommeren over. Sluttidspunkt kan ses på auktionshusets hjemmeside.

 

Fakta: Først med hale-finner Cadillac

Det GM-ejede Cadillac var i 1940’erne banebrydende med både design og teknik.

Serie 62, som blev lanceret i 1940, var med sine svungne linjer skabt af mærkets chefdesigner, Harley Earl, en drømmebil for mange. Den var udstyret med den store 5,7 liters L V8-motor, som ydede 135 hk fra starten og senere voksede til 150 hk.

Produktionen lå dog noget underdrejet under Anden Verdenskrig frem til 1945, og først med anden generation af 62’eren, som kom i 1947, var der for alvor gang i hjulene igen. Den havde en såkaldt ”Jelly Bean”-karrosseriform med dråbeformede skærme og den bedst afbalancerede motor på markedet.

Tredie generation af Cadillac Series 62 fra1948 dannede skole med harmonisk design og halefinner, der blev udbredt i 50’erne. Foto: GM

Tredje generation kom allerede med 1948-modellen, som definerede efterkrigstidens amerikanske bil. Her var Earl inspireret af Lockeeds P38-jagerbomber, og den nye model fik halefinner, som dannede mode op gennem 1950’erne og kulminerede med de enorme finner på Cadillac Eldorado årgang 1959.

62-modellen fra 1948 med rene kurver og smukke linjer var bestykket med en ny topventilet og let V8-motor på 160 hk, som gjorde 62-modellen, der fandtes i en række varianter, til en af de hurtigste biler på markedet.

62-modellen blev produceret i syv generationer frem til 1964.

Fra 1927-41 byggede Cadillac mærket Lasalle, der var et prestigemærke prissat lige under Cadillac

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.