Ny syv års garanti i modvind

En række forhandlere tilbyder en syv års garantiordning ved finansiering. Men annonceringen vildleder, mener de frie værksteder og FDM. Bank bag ordning afviser kritik.

Artiklens øverste billede
7-årsgarantien kan opfattes som en ren garanti, men den er reelt en tillægsforsikring, mener FDM, som vil have en mere klar markedsføring. Der er også rejst tvivl om, hvem der må servicere bilerne. Foto: Automester

Få fire års ekstra garanti under forudsætning af, at du finansierer bilen hos os.

Sådan lyder tilbuddet hos en række bilforhandlere, der tilbyder en såkaldt ”7-årsgaranti” ved køb af finansiering hos Nordea, som har udarbejdet konceptet.

Markedsføringen af det nye tilbud får imidlertid en hård modtagelse af FDM, der mener, at det reelt er en tillægsforsikring, og at det er vildledende at kalde det for en garanti.

Dansk Bilbrancheråd, der repræsenterer de frie værksteder, mener, at flere forhandlere forsøger at binde kunderne ved at kræve, at al service laves der. Det er især Mazda - og Suzuki-forhandlere, som indtil nu har markedsført 7-årsgarantien, der er udviklet af Nordea.

Forkert ordvalg

FDM har rejst sagen over for Forbrugerombudsmanden, mens brancherådet har truet med at gå til Konkurrencestyrelsen.

»Det er ikke et retvisende ordvalg at kalde det for en garanti, når der er tale om en tillægsforsikring. En garanti er noget, som du får med gratis. Her er der tale om en forsikring, som du tilkøber ved at forpligte dig til at benytte et bestemt værksted,« siger Abid Khan, der er advokat hos FDM.

Samtidig mener organisationen, at der udelukkende er tale om en forsikring mod mekanisk og elektronisk svigt, der er meget svær at gennemskue for den almindelige forbruger.

FDM er også faldet over, at der i aftalen oprindeligt var krav om, at bilkøberen skulle bruge et autoriseret værksted gennem alle syv år for at beholde garantien, hvilket blev indklaget til Forbrugerombudsmanden i februar.

Det frygtede organisationen ville udhule de danske regler, som ikke stiller krav om brug af autoriserede værksteder for at få garanti. Det er imidlertid nu ændret til et krav om brug af et autoriseret værksted eller et ”kvalificeret” værksted efter fabrikkens retningslinjer.

Frit valg

Dansk Bilbrancheråd har sideløbende truet med at rejse sagen over for Konkurrencestyrelsen, fordi nogle forhandlere skriver på deres hjemmesider, at garantien er betinget af, at kunden får lavet service i alle syv år hos den pågældende forhandler.

»Det er en overtrædelse af markedsføringsloven, når man skriver, at bilerne skal serviceres hos den samme forhandler. Kunden skal som udgangspunkt have frit valg,« siger Henrik Pedersen, der er bestyrelsesformand i Dansk Bilbrancheråd, som er meget skeptisk over ordlyden ”kvalificeret værksted” og efterlyser en klar definition på, hvordan det skal forstås.

Ved redaktionens slutning var der dog stadig forhandlere, som skriver på hjemmesiden, at garantien forudsætter service hos forhandleren i alle årene.

Nordea afviser kritik

Ifølge Stine Wind, der er senior pressekonsulent hos Nordea, har banken endnu ikke set klagen fra FDM til Forbrugerombudsmanden. Men hun mener, at forbrugeroplysningen er retvisende.

»Det er nyt for os, at der er indgivet en klage fra FDM. Vi har ikke set den og kender ikke det konkrete indhold. Jeg kan dog generelt sige, at navnet ”7-årsgarantien” naturligvis er blevet juridisk vurderet, inden vi begyndte at markedsføre produktet. Det fremgår desuden meget tydeligt af alt vores materiale, at der er tale om en tillægsforsikring,« siger Stine Wind.

Hun oplyser, at der med et ”kvalificeret værksted” menes de samme betingelser som ved normal garanti. Så der ikke er nogen forskel på området her.

Læs det med småt

I alle tilfælde skal man være opmærksom på, at der kan være forskelle på en garanti og en tillægsforsikring, lyder det fra FDM. Der kan nemlig være forskelle i dækningen mellem en garanti og en tilkøbsforsikring, så man skal være opmærksom på det med småt.

»Derfor er det generelt vigtigt at læse betingelserne for forsikringen nøje og især være opmærksom på undtagelserne,« siger Abid Khan.

Efter redaktionens slutning har Dansk Bil Bilbrancheråd besluttet ikke at rejse en sag over for Konkurrencestyrelsen, da rådet vurderer, at Nordea har ændret retningslinjerne, så de lever op til loven.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.