Længere garanti i kamp om kunder

Mitsubishi hæver garanti fra tre til fem år og følger dermed i sporet på Kia og Hyundai. FDM efterlyser generel garanti på mindst tre år.

Artiklens øverste billede
Flere mærker bruger nu længere garanti som lokkemad. Få kunder prioriterer garantilængden ret højt, men de bør de, mener FDM. Foto: Colourbox

Europæiske bilmærker har en garanti på to år, mens asiatiske byder på tre år. Det har længe været billedet. Der er dog opbrud; i 2007 bød Kia ind med syv år på Ceed-modellen og fulgte op med resten af programmet, mens søstermærket Hyundai var klar med fem års garanti. Senere introducerede Seat fire år på en enkelt model, Mii, mens Mitsubishi nu har fem år på alle modeller.

»Den længere garanti på Mitsubishi kommer over hele Europa og indføres for at give kunderne mere tryghed,« forklarer Tobias Gersters, der er brandmanager hos Mitsubishi Motors.

Anden prioritering

I Norge er en garanti på fem år/100.000 km mindstenormen, og FDM har længe talt for, at alle mærker herhjemme skal have en garanti på mindst tre år.

Han konstaterer, at de fleste bilkøbere ikke har lang garanti øverst på prioriteringslisten. FDM’s jævnlige Autoindex-undersøgelse viser, at pris, farve og brandimage ligger i toptre, mens garanti er meget længere nede. Her havde organisationen gerne set lang garanti i toppen.

Garantien herhjemme lægger sig op ad forbrugerlovgivningen, som siger, at der skal være to års reklamationsret. I Norge hedder det fem års reklamationsret på længerevarende forbrugsgoder, og derfor ender garantien også på fem år, da en garanti på to år ville stille forbrugerne ringere end lovgivningen. Danske bilimpor-tører har tidligere afvist længere garanti med, at det ville gøre bilerne dyrere. Det afviser Per Alkestrup, som peger på en norsk undersøgelse, hvor bilerne ikke er blevet dyrere.

Hos VW, som er et af de største mærker, lyder forklaringen på, at man følger lovgivningen.

»Vi lever op til dansk lovgivning og EU-lovning, hvor der er to års garanti. Hvis kunderne vil have en længere garanti, kan de tilkøbe dette. Desuden har vi en udmærket kulanceordning for dem, de bruger de autoriserede værksteder, siger Søs Righolt Ilum, pressechef hos Volkswagen.

Hos VW koster det 2.500 kr. at tilkøbe to års ekstragaranti. Det gjorde flere end hver 10. ud af godt 24.000 VW-købere fra jan.-nov. i fjor. Up-kunder udgør over halvdelen.

Forskelle

FDM har en generel holdning til de forskellige mærkers tilkøbsgarantier.

»Man kan ikke altid gå ud fra, at man er dækket på samme måde som med den to års garanti. Tillægsgarantien skal betragtes som en forsikring, derfor er man nødt til at læse betingelserne meget grundigt igennem,« siger Per Alkestrup, der pointerer, at man er juridisk sikret ved garanti, mens kulance handler om importør og forhandlers vurdering af en som kunde.

Han mener, at de første Kia, som blev lanceret med syv års garanti, og nu har nået udløbsperioden, er et godt eksempel på, at en længere garanti ikke behøver at koste importørerne dyrt.

»Der har ikke været nævneværdige problemer med Kia-bilerne, siger Per Alkestrup.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.