Hidsig og kompakt krabat

BMW klar med ny heftig M2 Coupé, som sparker 370 hk fra sig.

Artiklens øverste billede
Den kompakte M2 Coupé er med sine 370 hk en lille raket. Fotos: BMW

De historiske tråde er tykke som tovværk hos BMW, der trækker en lige linje fra den nye og kompakte tredørs M2 Coupé og tilbage til den 40 år gamle 2002 Turbo, som nærmest har kultstatus. Og for øvrigt også den oprindelige E30 M3 fra 80’erne.

Modellen trækker tråde til andre kompakte kraftkarle som BMW 2002 Turbo.

Men der er noget om snakken. Alle var eller er overskuelige kraftkarle med masser af pondus, hvis lovordene fra BMW holder stik, er der også masser af nærmest hundehvalpesjov køreglæde i den nye M2’er, der byder på en 3,0 liters rækkesekser på 370 hk. Den kan levere et moment på 465 nm og 500 ved overboost. Det rækker til en acceleration 0-100 km/t. på 4,3 sekunder og en topfart begrænset til 250 km/t.

Mere aggressiv

BMW havde allerede gået ad det samme spor med 1-serie M Coupé i den sidste generation. Produktionen af modellen, som ydede 340 hk, blev dog stoppet i 2012. Og nu genopstår filosofien i den mere eksklusive og aggressive M2 Coupé, der lægger afstand til de mere folkelige modeller.

Interiøret er i bedste M-stil krydret med en masse sportsdetaljer, ud over det gribevenlige læderrat og racersæderne.

Den kan spottes på den nærmest motorsportsagtige potensbuler på karrosseriet, hele M-repertoiret med spoilere, 19 tommer fælge og dobbelt udstødning, mens en sportsundervogn i aluminium fra M3/M4-modellerne er en af hjørnestenene i den sportslige opsætning. Det gælder for øvrigt også sportsstyretøjet, som har flere indstillinger, det elektroniske M-differientiale, der optimerer vejgrebet og M Dynamic Mode, der tillader et vist hjulspind og dermed kontrollerede driftinger på baner.

Den 3,0 liters rækkesekser sparker bilen fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder.

Mange gadgets

Andre værktøjer er ekstraudstyr som den syv trins M dobbeltkoblingsgearkasse, hvor du med Drivelogic-udstyret kan accelerere flydende uden effekttab, lover BMW. På gadget-siden kan modellen, som vi har set i andre Bimmere, også fås med en app til GoPro Dashboard camera, hvor man kan optage køre-driblerierne med bilen og lægge dem direkte ud på Facebook. Her er det også muligt at analysere kørerens personlige stil med en Laptimer-app.

Flere specialmodeller

BMW’s program af M-modeller omfatter nu en halv snes af slagsen. Programmet er udvidet, efterhånden som flere ønsker individualisering. Men en globaliseret verden, hvor der er mange fartglade og BMW-sultne velhavende kunder på nye vækstmarkeder i Asien, Rusland, Syd- og Nordamerika, giver også mere spændvidde for M-programmet. Det er en udvikling, som også ses hos Mercedes, som udvider listen med AMG-modeller. Senest er den store S-klasse AMG Cabriolet kommet på banen.

Danske priser eller udstyr for den nye BMW M2 Coupé kendes endnu ikke.

M-modeller

Her er programmet

  • BMW M2 Coupé – 6 cyl. motor – 370 hk
  • BMW M3 sedan – 6 cyl. motor – 431 hk
  • BMW M4 Coupé – 6 cyl. motor – 431 hk
  • BMW M4 Cabriolet – 6 cyl. motor – 431 hk
  • BMW M5 Sedan – 8 cyl. motor – 550-575 hk
  • BMW M6 Coupé – 8 cyl. motor – 550-575 hk
  • BMW M6 Gran Coupé – 8 cyl. motor – 550-575 hk
  • BMW M6 Cabriolet – 8 cyl. motor – 550-575 hk
  • BMW X5 M – 8 cyl. motor – 575 hk
  • BMW X6 M – 8 cyl. motor – 575 hk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.