Her tester fabrikkerne de nye biler

Prototyper: Kun en times kørsel fra et af danskernes mest populære feriemål i Spanien foretager bilfabrikkerne ekstremtest af kommende bilmodeller.

Artiklens øverste billede
På landevejen A-395 fra Granada til Sierra Nevada i Spanien tester en lang række bilfabrikker deres nye biler inden lancering. Fotos: Christian Schacht

SIERRA NEVADA

Kan man kombinere solferie med store bilmæssige oplevelser?

I Andalusien er det oplagt. Blot en times kørsel fra strandene ligger en af Spaniens højest beliggende landeveje, A-395, der fører fra Granada til Sierra Nevada. I sig selv en scenisk rute, takket være udsigt til den iberiske halvøs højeste tinder med næsten 40 km glatstrøget asfalt, der snor sig som en mægtig slange op og ned ad bjergmassivet. Her er der kraftige stigninger og bratte fald, hvilket er interessant for bilfabrikkerne. Derfor bruger de vejen til at afprøve nye bilers bremseevne og generelle egenskaber i høje luftlag.

Bilentusiaster kan slet ikke undgå at lægge mærke til de mange formummede bilmodeller af mere eller mindre ubestemmeligt ophav, der hviner ned ad bjerget, som om en vis herre var efter dem.

En femdørs version af den nye Mini holder helt forladt i det område, hvor man kan stå på ski fra november til april.

"Testfahrzeug" står der på enkelte af de mindst hemmelige af forsøgsbilerne. Som nu en BMW X3 hybrid, som vi pludselig kører lige bag. Men flertallet af prototyperne er forklædt til ukendelighed med zebrastriber, sort tape og stofstykker, der buler mærkelige steder, som gør det mere end vanskeligt at se, hvilken bilmodel, der er tale om. For slet ikke at nævne de såkaldte ”testrigge” – en ny bil gemt under et velkendt karrosseri, som nu den sorte Audi Q7 vi spotter, der i virkeligheden har teknik fra den nye model, der kommer næste år.

Ny Jaguar

Lidt senere spotter vi en stor sedan parkeret i skyggen, der køler ned efter en strabadserende tur. Det er den nye Jaguar XE, der har verdenspremiere i starten af september, og som testkørere er i færd med at køre de sidste finpudsnings-kilometer i. Chaufføren bag rattet er ikke typen, der hilser venligt, da vi tager billeder, men det er en kalkuleret risiko, bilfabrikkerne løber, når de tester biler i fuld offentlighed. Eneste minus for fabrikkerne er nemlig de mange turister, der bevæbnet med kameraer og mobiltelefoner truer med at afsløre nye bilmodeller, før de kommer på markedet.

En af årets helt store nyheder, den kommende Jaguar XE, holder og køler af i skyggen. Fabrikkens ingeniører har kort tid forinden kørt temmeligt stærkt op og ned ad bjerget.

Men kameraet skal altid være skudklart og inden for rækkevidde, for prototyperne dukker op lige pludselig. Som nu den sorte Porsche Cayman med en chauffør bag rattet, der vist er uddannet racerkører – så stærkt går det.

Hyundai har netop præsenteret den nye i20, men her er prototypen, fotograferet i Sierra Nevada tirsdag d. 8. juli.

Bilen er komplet ukendelig og endda med hele interiøret dækket til, mens fem koreanske ingeniører sidder lidt derfra og nyder en let frokost. Da vi spørger ind til bilen, er tavsheden øredøvende, men en mumler dog Hyundai.

Mange af bilfabrikkerne medbringer deres egne lastbiler, der både kan rumme testkøretøjerne og udstyr til efterfølgende analyse. En del mærker har også tilsyneladende helt almindelige biler med, som et par hvide Opel Zafira, men de kører med store anhængere og er en del af de såkaldte belastningstest, hvor ingeniørerne simulerer kørsel med tungt læs.

Senere på eftermiddagen ser vi en helt testkaravane fra Mercedes-Benz. Desværre har vi ikke kameraet klart, men det ligner nye A MG-version af C-klassen, der bliver udsat for strabadser. I øvrigt er der klart flest tyske bilfabrikker her på bjerget, og det er ret let at identificere dem, via de tyske nummerplader med bymæssig tilkendegivelse. For eksempel BMW med ”M” for München, hvor de hører hjemme.

A-395 landevejen til Sierra Nevada er ikke det eneste bjerg i Europa, hvor fabrikkerne kører tests, samme funktion har den for danske turister nok mere kendte Grossglockner Hochalpenstrasse i Østrig.

Hvis man selv ager mod den kendte tyske racerbane, Nürburgring, vil der også være mulighed for at se prototyper tæske rundt på den såkaldte Nordsløjfe.

Egne testanlæg

De fleste testkilometer bliver dog generelt kørt på bilfirmaernes tillukkede testanlæg, der indeholder alt fra grusveje og toppede brosten til glat asfalt og ikke mindst rene torturstrækninger med store huller i vejbanen.

Allerede i designfasen gennemføres simuleringsprogrammer, laboratorietest og test af motorer i prøvebænke i de respektive udviklingscentre. Men der er altså ingen vej uden om en lang række ture op og ned ad det spanske bjerg, selvom fotografer ligger på lur hele tiden.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.