Ny Toyota kan blive bilernes nye dansker-darling
Premiere: Ny Toyota Aygo overbeviser med lækkert cockpit og støjsvag fremfærd, men mangler plads.
MADRID
Vi befinder os på en militærbase ved Madrid - hvor Toyota har valgt at præsentere den helt nye Aygo.
Bilerne vi skal køre er nemlig forseriemodeller, som er håndbyggede - og det sidste Toyota ønsker er at rode dem ind i uheld på offentlig vej.
Vi fire danskere er de første journalister i verden, der kører den nye mikrobil. Toyotas ingeniører og kommunikationsfolk er af samme årsag tydeligvis spændte på at høre, hvad vi mener om den nye Aygo. Den del vender jeg tilbage til - i første omgang skal vi lige have styr på, hvad det er for en bil.
Fortsat samarbejde
Toyota Aygo afløser den nuværende af samme navn, som kom på markedet i 2005. Bilen er stadig bygget i samarbejde med Citroën og Peugeot, nøjagtig som det var tilfældet med den første Aygo. Interessant nok er det ikke franskmændene, der har haft førertrøjen på i udviklingen, men derimod Toyota, som står for langt størstedelen af bilens udvikling. Citroën og Peugeot har kun fået lov at bestemme, hvordan deres biler skal se ud. Citroën og Peugeot vil formentlig fortælle en anden historie om udviklingen, når de inviterer til test af deres nyheder.
Ingen af fabrikkerne har dog tilsyneladende vidst, hvordan de to andre bilmærker har valgt at designe bilen, før de blev præsenteret op til Geneve motorshow i forrige uge.
Aygo, C1 og 108 kommer til Danmark til juni og er nogenlunde på størrelse med forgængerne - et par cm længere, en cm bredere og lidt lavere. Bilen er dermed ikke vokset, som alle nye biler ellers har for vane.
At Aygo er en billig bil betyder blandt andet, at den kun fås med én motor - en 69 hestes 1,0 med tre cylindre, som kendes fra forgængeren. Motoren er dog voldsomt ændret - det er stort set en ny motor, fortæller David Terai, der er chefingeniøren bag bilen.
1.0 version 2.
Kompressionen er lidt højere, kølingen er forbedret, ventilernes timing er ændret. Udstødningsmanifolden er bygget ind i topstykket, smøringen er forbedret og meget mere.
»Det er i sig selv med til at mindske forbruget med 12 pct.,« fortæller David Terai. Resten stammer fra en mindsket luftmodstand (Cw på 0,28 i stedet for 0,30) og en længere gearing.
Økonomisk
Den nye Aygo går op til 26 km pr. liter - og netop forbruget er altafgørende:
»Hvis vi skal vinde på det her marked, skal bilen være yderst økonomisk og se godt ud - de to ting har været de vigtigste parametre for os.«
Interessant nok er inspirationen hentet i Japan, og ikke i Europa, som er det helt store marked for Aygo. David Terai har også bestemt, hvordan Aygo’en skulle se ud - han fortalte sine designere, at bilen skulle have samme karakter, som den japanske tegneseriehelt Astro Boy, som er enkelt tegnet, men har et meget genkendeligt udtryk.
Det store X i fronten er derfor gennemgående for hele bilens design - du kan få X’et i forskellige farver. Ønsker du en anden farve end en af standardkombinationerne, koster det cirka 4.000 kr. ekstra.
Aygo er dog stadig en billig bil, og den føles også sådan. Der er masser af hård plast i kabinen og på dørsiderne. Når du smækker bagdøren, lyder det som om du smider låget på en skraldespand i metal. Men - det lidt billige førstehåndsindtryk erstattes af en følelse af soliditet, da jeg kører i bilen på den lukkede bane.
Komfortabel
Styretøjet er mere direkte end forgængeren. Aygo styrer altså bedre. Samtidig har støjniveauet og affjedringskomforten fået et kæmpe løft.
Vi kører mellem 130 og 150 km i timen på ovalbanen, og er ret imponerede over, hvor lidt motorstøj, der slipper ind i kabinen. Motoren er støjsvag - og hjulstøj er der heller ikke meget af. Den mest fremherskende støjkilde er vindstøjen. Fjederkomforten er også rigtig fin - på linje med mange biler lidt større biler.
1,0-motoren med 69 hk er der dog ikke meget spark i - den skal have prygl for at bestille noget - en høj gearing bidrager til den oplevelse. Til at begynde med kører jeg sammen med min 100 kg tunge kollega fra FDM. Det kunne mærkes.
Aygo kører omkring 38 km i timen ved 1.000 omdrejninger i femte gear - og det er meget for en bil i denne klasse. Men også godt for både økonomi og støj.
Sæderne er flade, godt nok med noget, der minder om sidestøtte, men i realiteten ikke er det - og det er helt fint i dagligdagen. Vi blev dog kostet rundt på en slalombane - og her kom sæderne altså til kort: Aygo er ikke en sportsvogn.
Vi savnede også panikhåndtag til turen på den snoede vej. Passageren har ikke noget at holde fast i - så jeg var ved at få 100 kg passager i skødet i hvert eneste sving.
Bagsædet er kun lige godkendt - det er mere trangt end i VW Up, og udsynet er ringe gennem den højt anbragte siderude - det udvendige design har haft førsteprioritet her. Bagsædet har fortsat kun sikkerhedsseler til to personer.
Fed multimedie
Den helt store slagvare i Aygo er efter min mening det nye multimedieanlæg, som vi dog endnu ikke kender prisen på.
En stor 7-tommer skærm, som er berøringsfølsom, er meget nem at navigere i, og har danske menuer - imponerende. Det kan en BMW-køber ikke få. Telefonen kobler ubesværet på bluetooth-anlægget, og har du en Android-mobil, kan du bruge det lækre Mirror-link-system, hvor du kan downloade apps til din telefon og overføre dem til bilens skærm. Det er smart - og første gang vi har set noget så avanceret i en lille bil. Anlægget har endda et effektivt bakkamera som standard. Så er der ingen undskyldninger for ikke at lave en snæver parkering.
Jeg er sikker på, at Toyota nok skal få succes med Aygo, hvis prisen bliver den rette. Og hvad er så den rette pris? Det giver sig selv - med tre døre må den ikke koste mere end en Kia Picanto, som er en mere rummelig bil med en længere garanti.
Mit prisgæt er derfor 87.000 kr. for den billigste Toyota Aygo med tre døre og laveste udstyr. Mens en godt udstyret Aygo med fem døre og aircondition ikke må koste mere end 105.000 kr.
Den nye Aygo er under alle omstændigheder vellykket, men sætter ingen ny standarder, på nær den smarte skærm i kabinen.
LÆS MERE OM Toyota PÅ GUIDE.DK