Nyt liv til Skoda Yeti
Den faceliftede Skoda Yeti opleves mere færdig og er blevet et bedre alternativ til en klassisk stationcar.
SUV
Skoda Yeti Outdoor Ambition 2,0 TDI 4x4
Skoda
Tricket er gammelkendt; en let make up kan gøre en verden til forskel. Det ved designerne hos Skoda også. De har nærmest givet nyt liv til Yeti.
Det er en model, der med sin oprindelige lidt aparte front med dobbelte, nærmest skelende forlygter, levede meget godt op til modelnavnet, som er opkaldt efter sagnmonstret, Den Afskyelige Snemand.
Med det nye mere strømlinede ansigt, nogle måske vil kalde kedeligt, lavere priser og andet udstyr melder Yeti sig nu med fornyet kraft til kunder i en bilklasse, der bortset fra få modeller som Nissan Qashqai har været overset som et alternativ til en klassisk stationcar.
Med startpriser fra 239.000 kr. for den billigste Yeti 1,2 TSI Active med den letløbende 105 hk benzinmotor er kombinationen af regulær plads og godt udsyn inden for rækkevidde. Modellen, vi tester, er den noget dyrere og helt nye, Outdoor. Den fås med både for- og firehjulstræk, og modellen, vi kører, er bestykket med træk på alle fire, den pæne Ambition-Plus udstyrspakke og den 2,0 liters dieselmotor på 140 hk. Pris: 379.000 kr.
Pænt prissat
Prisen er konkurrencedygtig. Især, hvis du sammenligner med koncernfætteren, VW Tiguan. Den koster 385.495 kr. for den billigste Trend and Fun-model med en 1,4’er på 122 hk og beløber sig til 509.598 kr. for en firehjulstrukket terrænbestykket Track and Field-model med samme motor som vores testbil.
Skoda Outdoor har også 16 tommer alufælge, ekstra lister og et aluminiumsbundskjold. Og den har noget at have attituden i.
Soliditeten lyser ud af Yeti med samme tyngde og selvfølgelighed som en dansk bank før finanskrisen. Og den opleves også sådan bag rattet med en kabine, hvor det er muligt at sidde ret op og ned både for og agter. Her giver kasseformen regulær plads. Det gælder også i bagagerummet, der med sine 416 liter klarer det meste.
I det daglige kører Yeti med forhjulstræk. Men i ufremkommeligt terræn fordeles kræfterne glidende med en Haldexkobling, uden at man behøver arbejde med gear eller elektronik. Det fungerer ukompliceret.
På vejen leverer den 140 hk diesel med sit moment på 320 Nm fint med overskud. Brændstoføkonomien på 17,2 km/l er også godkendt bilens form taget i betragtning. På vejen ligger Yeti lige så støt og solidt, som den tager sig ud. Den kantede form giver dog nogen vindstøj.
I det daglige får du en bil, der først og fremmest vinder på sin soliditet.
Men den er også oppe mod andre hårde nitter som Nissan Qashqai og Suzuki S-Cross, hvor den første starter fra samme pris som Yeti og Suzukien er en snes tusinde kr. billigere.
En praktiker
Yeti Outdoor brillerer med mærkets Vario Flex system, hvor hver enkelt sæde kan nedfældes eller tages helt ud. Bagagerummet byder på en praktisk kurv i højre side og sågar en indbyget LED-lygte. Bagagerumsbunden kan til gengæld ikke justeres i højden. Og bagdøren har en spids kant, du kan overse og risikere at brække næsen, når døren åbnes.
I den praktiske afdeling kan testbilen klare 750 kg på krogen for anhængere uden bremser og 2. 100 kg, når der er bremser. Noget, som vil interessere campingfolket.
LÆS MERE OM Skoda PÅ GUIDE.DK