Chris Froome om Fuglsangs sejr: Godt for hans selvtillid og moral, men...
Froome kalder årets Tour-rute for den største udfordring i karrieren.
Chris Froome har vundet Tour de France i 2013, 2015 og 2016.
I samme år har Team Sky-rytteren forinden vundet løbet Critérium du Dauphiné.
I år vandt danske Jakob Fuglsang Critérium du Dauphiné. Betyder det så, at Astana-rytteren derfor vinder Tour de France?
Nej, lyder - det måske ikke helt så overraskende - svar fra Chris Froome i et interview med The Guardian.
»Jeg er ikke overtroisk nok til at tro, at en Dauphiné-sejr er en forløber til en Tour-sejr. Det er helt sikkert godt for selvtilliden og moralen at vinde det sidste løb før Touren, men jeg tror ikke, det er en forudsætning (for en sejr red.),« siger den britiske cykelrytter, der er født i Kenya.
Froome anser årets Tour for at være den sværeste i sin karriere, og spår et tæt løb.
»Jeg tror virkelig, at dette års Tour de France-rute er den største udfordring, som jeg har haft i min karriere. Det er en åben rute, og mine rivalisers niveau er højere end det nogensinde har været. Det bliver et meget tættere løb i juli, og mere konkurrencepræget end vi har set i de seneste par år. Jeg tror, at det der rammer mig mest er manglen på tidskørselskilometer,« siger den 32-årige Team Sky-kaptajn til The Guardian.
Chris Froome hentyder til, at Tour de France-rytterne i år skal ud på en 13 kilometer lang tidskørsel ved lørdagens prolog i Düssseldorf. Herefter må tidskørselspecialister som Chris Froome vente tre uger, før havnebyen Marseille danner ramme for en 22 kilometer lang tidskørsel i løbets andensidste etape.
Og det er ganske lidt, hvis man ser på tidligere Tour-ruter, hvor rytternes kamp mod tiden distancemæssigt var en del længere - nogle år helt op til 60 kilometer.
Hvordan Jakob Fuglsang klarer sig i konkurrencen mod blandt andre Chris Froome må tiden vise. Inden Tour de France-starten har du dog mulighed for at læse en eksklusiv serie med Jakob Fuglsang af tre kapitler, hvor Jyllands-Posten har fulgt den danske cykelrytter gennem seks måneder. Det første kapitel er at finde i dagens papiravis (søndag red.), mens de tre kapitler alle er at finde tirsdag på jp.dk.