Undgå bøder: Her skal feriebilen have mærkat i forruden

I Schweiz koster det knap 2.200 kr. at køre uden motorvejsmærkat. Se hvilke andre lande, der kræver klistermærke i forruden.

Artiklens øverste billede
Mærkater kan købes i FDM’s netbutik, men typisk også på tankstationer, kiosker, postkontorer, værksteder i nabolande og ved grænseovergange.

Europas asfalt begynder om få uger at modtage tusindvis af danske feriebilister med spændte forventninger om sol og sommer.

Og heldigvis er køreturen på den tyske autobahn stadig gratis indtil indførelsen af den omdiskuterede vejskat i 2016.

Men på stort set resten af det europæiske vejnet skal bilister enten lægge klingende mønt ved betalingsanlæg på vejene eller placere forudbetalte klistermærker i forruden.

Østrig, Schweiz og en række EU-lande mod øst kræver alle sammen særlige motorvejsmærkater. Og dem gør man som dansk feriebilist klogest i at have styr på inden turen over grænsen, lyder det fra jurist i FDM, Dennis Lange. Det skal du tjekke før kør-selv-ferien

”I de fleste af de lande, der har den ordning, kan det absolut anbefales at købe mærkaten hjemmefra. Ellers risikerer du at blive straffet med en bøde, lige så snart du er kørt ind i landet. Nogle steder, såsom Østrig, kan du købe mærkaten på tankstationer inden grænsen,” siger han.

I Østrig og Schweiz, som mange danskere kører igennem på vej til Italien, koster det henholdsvis 900 og 2.200 kr. i bøde at køre uden motorvejsmærkat. I Tjekkiet kan den manglende mærkat, der også kaldes for en vignette, udløse en straksbøde på knap 1.400 kr.

Før rejsen kan mærkater købes i FDM’s netbutik, men typisk også på tankstationer, kiosker, postkontorer, værksteder i nabolande og ved grænseovergange.

Bilister og motorcyklister skal desuden være opmærksomme på, at det kræver ekstra betaling at køre gennem mange tunneler i Alperne.

Schweiz

Alle køretøjer, motorcykler inklusive, skal have motorvejsmærkat. Der findes kun én type mærkat, der gælder i 14 måneder fra 1. december til 31. januar og for samtlige motor- og motortrafikveje. Campingvogne kræver et ekstra mærkat.

Pris: 300 kr. (40 schweizerfranc)

Østrig

Alle køretøjer, motorcykler inklusive, skal have motorvejsmærkat. Trafikanter kan vælge mellem mærkater for 10 dage, to måneder eller et helt år. Anhængere kræver ikke ekstra mærkat.

Priser: 10 dage, bil - 65 kr. (8,70 euro), motorcykel - 37 kr. (5 euro). To måneder, bil - 190 kr. (25,30 euro), motorcykel - 95 kr. (12,70 euro). Et år, bil - 630 kr. (84,40 euro), motorcykel - 250 kr. (33,60 euro).

Tjekkiet

Kørsel på motor- og motortrafikveje kræver mærkat. Motorcykler betaler ikke afgift, og campingvogne kræver ikke ekstra mærkat. Køb med kreditkort for at undgå urimelige vekselgebyrer. Mærkater for 10 dage, en måned eller et år sælges. Sidstnævnte gælder fra 1. december og udløber 31. januar.

Priser: 10 dage, 85 kr. (310 tjekkiske koruna), en måned 120 kr. (440 tjekkiske koruna), et år 410 kr. (1.500 tjekkiske koruna).

Slovenien

Både biler og motorcykler skal have mærkat til motor- og motortrafikveje. Campingvogne skal ikke have mærkat. Mærkater sælges på tankstationer i nabolande og i Slovenien.

Priser: Syv dage, bil – 112 kr. (15 euro), motorcykel – 56 kr. (7,5 euro), en måned, bil – 224 kr. (30 euro). Seks måneder, motorcykel – 224 kr. (30 euro). Et år, bil – 820 kr. (110 euro), motorcykel – 420 kr. (55 euro).

Slovakiet

Motorcykler er undtaget, men ellers kræves der mærkater for motorkøretøjer. Campingvogne og anhængere kræver ekstra mærkat. Slovakiet tilbyder mærkater for 10 dage, en måned eller et år.

Priser: 10 dage, bil – 75 kr. (10 euro), en måned, bil – 105 kr., (14 euro), et år, bil – 373 kr. (50 euro).

Bulgarien

Modsat andre lande med mærkat-systemer kan bilister og motorcyklister ikke købe motorvejsmærkat til Bulgarien uden for landets grænser. Disse kan købes ved grænseovergangene, på de nærliggende tankstationer og i enkelte Picadilly-supermarkeder. Mærkater til bil og motorcykel koster det samme.

Priser: Syv dage – 37 kr. (5 euro), en måned – 97 kr. (13 euro), et år 254 kr. (34 euro).

Rumænien

Motorvejsmærkater til biler sælges for syv dage, 30 dage, 90 dage og et år. Motorcykler er gratis. Ved køb af mærkat for et år skal man være opmærksom på, at mærkaten gælder for et år fra købsdatoen – og altså ikke for kalenderåret plus to måneder som i flere andre lande.

Priser: Syv dage (biler under 3,5 ton) – 22 kr. (3 euro), 30 dage – 52 kr. (7 euro), 90 dage – 97 kr. (13 euro) og 12 måneder – 209 kr. (28 euro).

E-mærkat er påkrævet i Ungarn og Montenegro

Papir-mærkaten er blevet udskiftet i Ungarn og Montenegro. Hvis du planlægger at rejse i disse lande, skal du købe en såkaldt e-vignette på nettet. Politiet kan derefter kontrollere de afgivne oplysninger om dit køretøj.

Følgende lande i Europa opkræver betaling via betalingsanlæg

Frankrig, Grækenland, Italien, Spanien, Polen, Kroatien, Serbien og Makedonien.

I Norge er der betaling på flere vejstrækninger, men ingen betalingsanlæg. I stedet skal motortrafikanter køre ind på KR-mærkede tankstationer og betale afgift. Dette kan også klares ved at oprette en visitors payment-aftale og registre sit kreditkort som betalingsmiddel, oplyser FDM. En BroBizz kan også benyttes.

I Portugal opkræves afgifter for motorkøretøjer elektronisk. Det sker ved, at bilisten enten køber eller lejer en betalingsenhed til bilen – eller registrerer sit kreditkort.

I England betales en trængselsafgift omkring London og på motorvejen M6 nord for Birmingham.

Vær desuden opmærksom på, at Tyskland har over 69 byer med miljøzoner. Her skal bilister købe en gul eller grøn mærkat, som indikerer bilens forureningsgrad, for at få lov til at køre ind i byområdet. Stærkt forurenende biler, typisk af ældre dato, har ikke længere adgang.

Italien har også snesevis af byer med miljøzoner. Her er det dog kun beboere og trafikanter med særlige ærinder, der må køre ind. Uvedkommende straffes med bøde via kameraovervågning ved bykernerne. Hold øje med skilte med teksten ’zona traffico limitato’.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.