Sammenlægning af Øresunds-kontrol kan være på vej

Danmark og Sverige er ved at undersøge muligheden for at slå to kontroller sammen til én og lade svensk politi tjekke id i Kastrup. Pendlere glæder sig.

Artiklens øverste billede
På stationen i Købehavns Lufthavn foretages id-kontrollen af passagerer til Sverige af private vagter, som DSB har hyret. I Sverige skal de rejsende igen tjekkes.

Snart behøver Øresunds-pendlere måske ikke længere at skulle igennem id-kontroller på begge sider af Øresund, men kan nøjes med at blive kontrolleret på togstationen i Københavns Lufthavn.

Den danske og svenske regering arbejder nemlig på at gøre id-kontrollen over Øresund mere smidig for de mange pendlere, der hver dag krydser sundet. Én af mulighederne der arbejdes med, er således at slå de to kontroller sammen til én fælles kontrol i Kastrup.

Det skriver avisen Sydsvenskan, efter at justitsminister Søren Pind og den svenske indenrigsminister Anders Ygeman mandag inspicerede id-kontrollen i Kastrup og den dansk-tyske grænsekontrol i Frøslev.

Den 4. januar indførte Sverige det såkaldte transportøransvar, som betyder transportører, herunder DSB, skal sikre sig, at alle rejsende til Sverige har gyldig billedlegitimation på sig. Samme dag som id-kontrollen trådte i kraft indførte Danmark grænsekontrol ved de dansk-tyske grænseovergange.

I dag skal togrejsende til Sverige først vise identifikationspapirer på stationen i Københavns Lufthavn. Derefter skal de igen have id'et op af lommen, når de ankommer til den første station i Sverige, Hyllie station, hvor toget holdes tilbage, indtil svensk politi har tjekket, at alle passagererne har gyldige papirer.

En sammenlægning af de to kontroller synes derfor at være oplagt, men den er ikke nødvendigvis så simpel at gennemføre, da det indebærer, at svensk politi får lov til at operere i Danmark:

»Der er et juridisk problem med at svensk politi arbejder på dansk jord, men vi ser på sagen,« citerer Sydsvenskan Søren Pind for at sige.

Den svenske minister Anders Ygemann hæfter sig ved, at en fælles kontrol ét sted vil være en stor fordel, men at det juridisk set er kompliceret at gennemføre. En arbejdsgruppe bestående af danske og svenske embedsmænd er nu ved at undersøge juraen, skriver avisen.

Ifølge pendlertalsmand Michael Randropp vil det være en »kæmpe gevinst« for pendlerne, hvis de to kontroller bliver sammenlagt.

»Det vil betyde, at trafikken ind i Sverige ikke bliver tilbageholdt, som i dag, dermed vil man undgå at mange rejsende bliver forsinket.«

Han opfordrer derfor politikerne på begge sider af sundet til hurtigst muligt at få en aftale på plads.

Fra i dag tager DSB ikke længere billeder af passagerernes pas på stationen i Københavns Lufthavn, selvom id-kontrollen altså består. Affotograferingen skete for, at DSB kunne dokumentere over for de svenske myndigheder, at de rejsende havde papirerne i orden. Var det ikke tikfældet, risikerede DSB nemlig bøder på 50.000 svenske kroner.

DSB har tidligere anslået, at id-kontrollen koster selskabet seks til ni millioner kroner om måneden. Det skyldes dels udgifter til selve kontrollen, dels faldende passagertal.

Michael Randropp håber, at man snart kan se enden på den id-kontrollen, som efterhånden har været gældende i over tre måneder.

»Vi så naturligvis helst, at de fuldstændig forsvandt, men det være en stor gevinst, hvis man i første omgang sammenlægger dem til én kontrol,« siger han.

Søren Pind og Anders Ygemann besøg mandag førte ikke til egentlige aftaler, men ifølge det svenske indenrigsministerium, er Danmark og Sverige enige om, at arbejde på løsninger, som gør hverdagen mere enkel for Øresunds-pendlerne og de øvrige rejsende.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.