Forskere: Elever bliver klogere af at stå op

Et nyt studie indikerer, at elever, der står op, har en bedre indlæringsevne og styrker hukommelsen. Et amerikansk gymnasium overvejer at udskifte siddepladser ved borde med hævede borde, som man skal stå ved.

Artiklens øverste billede
Et nyt studie indikerer, at elever og studerende klarer sig bedre i skolen, hvis de står op, når de bliver undervist.

Hvis elever og studerende vil have bedre karakterer, kan de med fordel stille sig op i undervisningslokalet frem for at sidde på en stol.

Et nyt studie udarbejdet af forskere fra Texas A&M Health Science Center School of Public Health indikerer nemlig, at elever, der står op, mens de modtager undervisning, styrker hukommelsen og klarer sig bedre i prøver, end hvis de sidder ned.

Med ståpladser menes der hævede skriveborde, hvor der står en stol i nærheden, så eleverne altid har mulighed for at sætte sig.

»Testresultaterne indikerede, at fortsat brug af ståpladser havde en sammenhæng med markante forbedringer i den udøvende funktion og hukommelsesevnen. Der kunne også ses ændringer i de tilsvarende mønstre i hjernen," siger Ranjana Mehta, ph.d. og adjunkt ved Texas A&M Health Science Center School of Public Health, til forskningscentrets egen hjemmeside.

I studiet analyserede forskerne 34 1.g'eres udøvende funktioner ved hjælp af en række forskellige computertests. Den udøvende funktion indebærer højere tænkning og handler om, hvordan man analyserer en opgave, forstår og løser den.

Denne form for problemløsning kan ligeledes registreres i frontallapperne, og ved hjælp af sensorer kunne forskerne derfor måle hjerneaktiviteten, samtidig med at eleverne skulle løse computertestene.

Eleverne skulle gennemgå computertestene to gange; i begyndelsen og ved afslutningen af deres første skoleår i gymnasiet. Det viste sig, at deres testresultater af den udøvende funktion blev forbedret med mellem 7 og 14 pct., og målingerne viste en øget aktivitet i venstre frontallap i tre af fem opgaver, efter at eleverne havde stået op i undervisningen.

»Ganske interessant viste vores undersøgelse, at ved at bruge ståpladser blev de neurokognitive funktioner forbedret,« siger Ranjana Mehta og tilføjer, at resultaterne er i overensstemmelse med tidligere studier, der har vist en gavnlig fysisk effekt ved at stå op frem for at sidde ned.

Forskellen på dette og de øvrige studier på området er imidlertid, at hvor de fokuserede på det fysiske aspekt, har forskerne her haft fokus udelukkende på indlæringsevnen.

Ifølge Tech Times nævner forskerne dog, at deres studie har en række mangler og derfor lægger op til mere forskning på området. Bl.a. indgik et relativt lille antal forsøgspersoner i det, og der var ikke en kontrolgruppe at sammenligne resultaterne med, hvorfor det ikke kan udelukkes, at andre faktorer har medvirket til, at elevernes kognitive færdigheder blev forbedret i løbet af skoleåret.

Forskerne mener dog, at dette kan ses som en indikation på, at relativt få ændringer i uddannelsessystemet kan øge elevernes fysiske aktivitet, samtidig med at deres opførsel og kognitive færdigheder forbedres.

Studiet er en del af et toårigt eksperiment, hvor man undersøger muligheden for at ændre et gymnasium i Texas, USA, fra at have siddepladser til i stedet at have ståpladser. Man afventer derfor det større studies konklusioner, før der træffes en beslutning.

Et studie fra sidste år - også udført af forskere fra Texas A&M School of Public Health - viste, at elever, der stod op i undervisningslokalet, var mere lydhøre over for lærerne og brændte flere kalorier af, i forhold til når de sad ned.

Deres engagement i timen blev øget med 12 pct., hvilket forskerne målte på, hvor meget eleverne rakte hånden op og deltog aktivt i debatter, men også hvor meget de snakkede indbyrdes og dermed forstyrrede undervisningen.

Studiet var baseret på knap 300 børn fra og med 2. til og med 4. klasse, og de var observeret over et helt skoleår.

Tre forskere stod bag det nye studie, som er publiceret i tidsskriftet International Journal of Environmental Research and Public Health.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.