Forskere finder helt særlig bakterie i maven på ismanden Ötzi

Forskere har kortlagt en meget speciel bakterie i maven på den berømte ismand Ötzi. Den kan fortælle nyt om vores fælles evolutionære rejse.

Der blev han liggende i en tidskapsel af is gennem hele civilisationens historie, indtil to vandrere, Erika og Helmut Simon, en dag i september 1991 så hans nøgne ryg og skallede isse stikke op mellem is og smeltevand.

Lige siden har ismanden Ötzis exceptionelt velbevarede krop givet forskerne enestående glimt tilbage til kobberalderen og livet blandt de tidlige europæere.

Læs også på Videnskab.dk: 61 tatoveringer fundet på 5.300 år gamle Ötzi

Nu skriver Albert Zink og Frank Maixner fra Institute for Mummies and the Iceman i Bolzano, Italien, og internationale kolleger endnu et kapitel. Det skriver Videnskab.dk.

Fra ismandens mavesæk er det lykkedes dem at finde det oprindelige arvemateriale af en helt særlig bakterie, Helicobacter pylori, der kun lever i maven på mennesker.

»Det er det første store skridt, siden vi opdagede, at mavesækken var bevaret i 2010, og det giver et unikt blik ind i bakteriens og menneskets evolution,« siger Frank Maixner.

Det interessante er, at H. pylori og mennesket menes at være så tæt knyttede, at vi deler vores evolutionære historie præcist nok til, at bakterien kan bruges til at tegne de ruter, mennesket har fulgt ud over kloden tilbage i historien.

For eksempel viser tidligere forskning, at forskellige genetiske varianter af H. pylori nøje følger mønstre af forskellige sprogs udbredelse.

Læs også på Videnskab.dk: Se de seks gådefulde spor i Danmark, som arkæologer ikke kan forklare

»Man mener, at denne bakterie har været i vores mave siden menneskehedens begyndelse og migreret med mennesker ud over kloden. Men det her er det første direkte bevis for, at mavebakterien faktisk var til stede allerede på Ötzis tid,« siger Albert Zink.

Fundet giver nu indsigt i vores fælles evolution.

»Det er endnu et studie, der understreger den rivende udvikling, som forskning i fossilt DNA gennemgår i disse år, og mulighederne synes til tider endeløse,« siger lektor Morten Allentoft fra Center for GeoGenetik på Statens Naturhistoriske Museum, som ikke selv har del i studiet.

»Det lyder sikkert en smule nørdet at beskrive mavebakteriesammensætningen i en 5.300 år gammel mumificeret mand fra Alperne, men det har flere vigtige aspekter.«

Studier af ismanden har gennem årene kastet mange indsigter af sig lige fra det tøj og de redskaber, han bar, over hans sidste måltid og voldsomme død til, at han var en 40 til 50-årig mand med gigt og åreforkalkning.