Forsker: VR-briller i skolen bygger på »pseudovidenskab«

Virtual reality bliver markedsført som et fantastisk læringsredskab. Men dokumentationen for, at det virker, er sparsom.

Artiklens øverste billede
Nogle uddannelsesinstitutioner bruger virtual reality i undervisningen. Men lærer eleverne mere ved at bruge den nye teknologi? Foto: Lars Krabbe

Skoler og uddannelsesinstitutioner risikerer at smide penge ud af vinduet, hvis de køber virtual reality-briller for at gøre undervisningen bedre.

For der mangler dokumentation for, at virtual reality (VR) er så revolutionerende et læringsredskab, som forhandlerne påstår, konkluderer en dansk forsker i et nyt studie. Det skriver Videnskab.dk.

»Firmaer, der laver VR-teknologi, refererer ofte til forskning, når de markedsfører produkterne til undervisningsbrug, men det er pseudovidenskab, de refererer til,« siger Lasse Jensen, der er ph.d. studerende på Center for Online and Blended Learning og Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

»De kan for eksempel finde på at skrive, at der er lavet utrolig spændende forsøg med VR på en skole, men de nævner ikke, at der aldrig er blevet målt på, om eleverne rent faktisk lærer noget af det. I virkeligheden er der meget få publicerede studier, og de, der er, er generelt ret negative,« fortsætter han.

Brugertest er ikke videnskab

Lasse Jensen har forsøgt at finde dokumentation for, at VR-briller med fordel kan bruges i undervisning ved at gennemgå al den forskning, der hidtil er lavet om emnet.

Læs også: Kan man få traumer af virtual reality?

Generelt er evidensen for, at den nye VR-teknologi er et godt læringsredskab, yderst mangelfuld, konkluderer Lasse Jensen i en videnskabelig artikel, publiceret i tidsskriftet Education and Information Technologies.  

I Danmark og udlandet er der kun publiceret få studier, der på vidt forskellige måder har undersøgt, hvad VR-briller kan bruges til i undervisningssammenhæng. Mange af dem er af virkelig dårlig kvalitet, siger Lasse Jensen.

»Jeg har gennemgået 21 studier. 10 af dem er snarere brugertests end egentlige videnskabelige undersøgelser,« siger Lasse Jensen.

Ny teknologi er ikke lig mere læring

En anden digitaliserings-forsker, Jesper Balslev, der er lektor på Københavns Erhvervsakademi og ph.d.-studerende ved Roskilde Universitets forskningsgruppe for videnskabsstudier, forsker i digitaliseringen af det danske uddannelsessystem.

Læs også: Virtuelle forsøg: Spøgelser og ånder bliver skabt af vores hjerne

Han er ikke overrasket over, at der mangler dokumentation for læringseffekten af VR. Det er typisk, at ny teknologi bliver hypet, og at det bliver anbefalet, at man tager det i brug, uden at det er ordentligt undersøgt, om produktet har den forventede effekt på elevernes læringsudbytte, siger han.  

»Vi er måske ofre for marketing. Vi har det ihvertfald med at springe på det nyeste og tro, at det er bedre end det, vi har i forvejen. Men når man gennemgår forskningen i, hvilke effekter nye, teknologiske læringsredskaber har, ser man, at de ofte ikke øger læringsudbyttet,« siger Jesper Balslev.

Artiklen er publiceret i samarbejde med videnskab.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.