»Der er mange, der ringer ind til os for at få tips til slik og chokolade uden sukker«

Den traditionelle julemad kan være en udfordring, når man har diabetes. Diætist Lisa Heidi Witt fortæller her, hvordan man som diabetiker kan tage del i festlighederne, uden at blodsukkeret ryger helt til vejrs.

Artiklens øverste billede
I december bliver Diabetesforeningen ofte ringet op af folk, der spørger om råd til en diabetesvenlig jul. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard

Glögg, andesteg og konfekt i lange baner. Julemåneden er fyldt med søde og fede fristelser, der lyser op i den ellers så mørke måned.

Mange danskere vælger at tage julefri fra kostrådene i december, men som diabetiker kan man ikke på samme måde give los. Lisa Heidi Witt er klinisk diætist hos Diabetesforeningen, og hun får mange opkald i denne tid på foreningens rådgivningslinje fra folk, der spørger om råd til en diabetesvenlig jul.

»Helt basalt er det dagligdagen, der tæller, og ikke så meget hvad man spiser juleaften og i juledagene. Men det kan være en fordel at være opmærksom på, hvor store mængder man spiser. Det gælder både for mennesker med og uden diabetes,« siger Lisa Heidi Witt og fortsætter:

»I disse dage er der bare mere mad . Og hvis man har diabetes, kan det højere blodsukker være en udfordring. Nogle kan decideret blive utilpasse af for meget mad.«

Er der forskel på, hvordan man skal forholde sig til julemaden, alt efter om man har type 1 eller type 2-diabetes?

»Ved diabetes 1 danner kroppen ikke selv insulin. Det betyder, at du skal have tilført det dagligt hele livet. Ved type 2-diabetes producerer du selv insulin, men den virker bare ikke så godt. Så er du typisk i tabletbehandling, men også fysisk aktivitet kan være en hjælp til at få blodsukkeret ned.

Man sidder tit ned og hygger sig med julemaden, men det er vigtigt at få lagt nogle pauser ind, hvor man kommer ud og går en tur eller får rørt sig lidt på en anden måde.

Lisa Heidi Witt, diætist

Når mennesker med diabetes 1 kommer til julemiddag, kan de tage insulin til den mad og drikke, de vælger. Det kan mennesker med diabetes 2 ikke regulere på samme måde ”her og nu”.«

Hvilke juleretter skal man passe på at få for meget af som diabetiker?

»Sådan noget som syltet rødkål er der en del sukker i. Men det er vigtigt at vide, at det ikke kun er sukkeret, der får blodsukkeret til at stige. I traditionel julemad skal man for eksempel være opmærksom på mængden, man spiser af både de hvide og de brune kartofler. I desserten er det ikke bare sukkeret og kirsebærsovsen i risalamanden, der får blodsukkeret til at stige, men også mælken og risene.«

Kan det være en idé at erstatte konfekten med sukkerfrit slik?

»Der er mange, der ringer ind til os for at få tips til slik og chokolade uden sukker. Det er lidt en faldgrube, for det er ikke al sukkerfri slik og chokolade, der er særlig velegnet til diabetikere. Noget af det har faktisk samme kalorieindhold som det med sukker i. Eller et højere fedtindhold, men færre kulhydrater, så der skal man se sig for.«

Hvad kan man gøre for at undgå, at blodsukkeret stiger for meget?

»Man sidder tit ned og hygger sig med julemaden, men det er vigtigt at få lagt nogle pauser ind, hvor man kommer ud og går en tur eller får rørt sig lidt på en anden måde.

Lige i år, hvor vi har coronaepidemien, så kunne et tip også være at portionsanrette julemaden. Så spiser du ikke så meget, som hvis fadene hele tiden går rundt. Og til julefrokosterne, hvor man typisk serverer mange retter i en buffet, kan det være en god idé at udvælge nogle retter, som er ens yndlingsretter, men ikke føle sig forpligtet til at smage det hele.«

Hvilke råd giver du til folk, der ringer ind, fordi de skal have en diabetiker som gæst?

»Det er meget individuelt, hvordan folk med diabetes forholder sig til julen. Nogle vælger at spise det, som resten af familien spiser, men sørger måske for at spise lidt mindre portioner af de ting, som kan få deres blodsukker til at stige. Andre vil måske sige, at de undgår nogle bestemte retter.

Så hvis du får et menneske med diabetes som gæst, vil jeg anbefale dig at tale med vedkommende inden for at forventningsafstemme. Sådan at du ikke står og laver en masse diabetesvenligt mad, men at gæsten i virkeligheden helst vil være det foruden.

Desuden har vi Diabetesforeningens hjemmeside nogle bud på, hvordan man kan lave julemaden i en lidt lettere version. Vi har også lige udgivet en julekogebog, hvor retterne er lettere både i forhold til kalorier, fedt og sukker.«

”Nyt, sundt – og sandt?” er Jyllands-Postens podcast om mad og sundhed. Lyt til den seneste episode herunder.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.