Annonce

Dette er en blog: Karen Lyager skriver i egen ret om trends og tendenser inden for sundhedsforskning, kost og motion. Har du spørgsmål eller forslag til emner, hun skal tage op, kan du skrive til karen.lyager@jppol.dk.

Livsstil

Kan fede lækkerier redde type 2-diabetikere?

Spiser danske type 2-diabetikere skrupforkert? I følge store studier er bl.a. fede oste, avocado og olivenolie vejen ud af diabetes-zonen. Det er stik mod de gamle anbefalinger om fedtfattig diabetikerkost.

Fedt må gerne bidrage med op til 55 pct. af dagens kalorier i følge ny forskning om den optimale kost til type 2-diabetikere. Foto: Karen Lyager

Olivenolie, fede oste, nødder, avocado, laks og marmorerede bøffer... umiddelbart lyder det ikke som madvarer, der kan bekæmpe type 2-diabetes. Tværtimod. Men ny forskning viser, at mennesker med sygdommen taber sig mere effektivt og får et sundere blodsukker, når de glemmer de gængse diabetikerråd om at spise fedtfattigt og i stedet skruer godt op for fedtprocenterne. Faktisk skal fedt helst bidrage med mellem 40 og 55 pct. af de daglige kalorier, når man lider af type 2-diabetes.

Det viser analyser af de kæmpestore studier, der ligger bag kostrådene i den nye bog: Type C – spis dig slank med Blodsukkerkuren, skrevet af professor, dr.med. Arne Astrup, adjunkt Mads Fiil Hjorth og ernæringseksperten Christian Bitz. Bogen er tredje bind i Blodsukkerkuren, der handler om, at vi mennesker skal spise vidt forskelligt for at tabe os, alt efter hvordan vores blodsukker har det.

Blodsukkerkuren viser vejen for de tre hovedtyper, som vores blodsukker fordeler os i.
Type A med normalt, sundt fasteblodsukker under 5.6 mmol/l skal primært spare på fedtet.
Type B, der har et let forhøjet fasteblodsukker på mellem 5.6 og 7.0 mmol/l og er såkaldt prædiabetikere, skal have lidt mere fedt, lidt mere protein og masser af grove kostfibre.
Type C – mennesker med et fasteblodsukker på 7.0 eller derover, har typisk type 2-diabetes eller er tæt på at få det. Som type C skal man have masser af fedt, masser af protein og ganske få kulhydrater.

– Er du Type C, og dermed med stor sandsynlighed type 2-diabetiker, risikerer du ligefrem at tage på og blive syg af at følge de officielle kostråd, fordi nogle af de madvarer, der er omfattet af kostrådene, kan give dig problemer, siger Arne Astrup.

– Dit blodsukker reagerer fx alt for kraftigt på gryn, hvide ris, almindelig pasta, hvidt brød og kartofler, og du bliver ikke særlig godt mæt af dem. Det bliver du til gengæld af fedt og protein, så de to ting er særlig vigtige for dig, hvis du gerne vil tabe dig og få dit blodsukker ud fra diabetes-zonen.

Læs mere om Type A, B og C her:

Fakta om type 2-diabetes

Ca. 350.000 danskere har type 2-diabetes. Heraf en del, der ikke aner det.

Omkring 750.000 har forstadier til sygdommen. Cirka 30 procent vil udvikle sygdommen inden for tre år.

Antallet af type 2-diabetikere er mere end fordoblet siden år 2000, og kurven stiger stejlt. I 2045 regner man med, at hvert ottende menneske i verden lider af type 2-diabetes.

Lægen stiller typisk diagnosen type 2-diabetes ved at måle ens langtidsblodsukker (HbA1c). Det viser det gennemsnitlige blodsukker for de seneste 2-3 måneder. Er langtidsblodsukkeret højere end 48 mmol/mol, har man type 2-diabetes.

Type 2-diabetes øger risikoen for bl.a. hjerte-kar-sygdomme nyresygdomme, blindhed og amputation af ben pga. fodsår.

– Spiser man efter den nye forskning, som vores anbefalinger i bogen bygger på, kan man i mange tilfælde få type 2-diabetes til at forsvinde og forebygge, at sygdommen kommer tilbage. Men det kræver, at man holder vægten nede og er fysisk aktiv. Hos nogle kan det udskyde sygdommen i 20 eller 30 år. Hos andre, der er stærkt arveligt disponeret, kan det måske holde sygdommen væk i fem år. Men i den periode sygdommen ikke er der, udvikler man heller ikke de komplikationer, som det hele handler om at forebygge: Hjerte-kar-sygdomme, problemer med syn, nyrer og nerver, demens, impotens m.m., fortæller han.

– Det er spændende at se, hvordan den nye forskning får anbefalingerne for diabeteskost til at flytte sig. Vores metode breder sig som en steppebrand på jordkloden, for eksperterne vil naturlig ikke ignorere de mange videnskabelige studier. Det sidste skud på stammen er de officielle canadiske anbefalinger, som netop er blevet offentliggjort. I dem opfordres type 2-diabetikere til at skære ned på kulhydraterne og spise en kost, som den vi har skræddersyet til Type C, bl.a. med henvisning til dansk forskning, siger Arne Astrup.

Læs mere om forskningsgennembruddet for Type C her

Lige så effektivt som medicin – på kort sigt

På kort sigt er effekten af vores diabetikerkost større, end hvis man tager Metformin, der er det typiske førstevalg af medicin til type 2-diabetikere, lover Arne Astrup,

– Men opfølgende studier viser, at den kulhydratfattige og fedt- og proteinrige kost virker bedst mod diabetes inden for det første halve til hele år sammenlignet med den klassiske fedtfattige diabetikerkost.

– Det ser man fx med de allermest kulhydratfattige kure som LCHF, Palæo og Keto-kuren. Rent fysiologisk virker de lige så godt på blodsukker og vægt som Blodsukkerkuren, men de har desværre vist sig at være meget svære for de fleste at holde fast i længere end  6-12 måneder. Derfor forsvinder virkningen, og folks type 2-diabetes vender tilbage for fuld kraft.

– Vores tilgang er ikke at forbyde kulhydrater, men at skære lidt ned på dem og vælge dem som har den mest gunstige virkning på blodsukkeret. Fordi den slags madvaner passer bedre i vores hverdag og maver, kan folk bedre overholde principperne i længere tid. De har savnet de madopskrifter, som giver dem den nye madkultur ind under huden. Det er derfor, vi går så højt op i at lave opskriftssamlinger til dem, forklarer han.

Type C – spis dig slank med Blodsukkerkuren rummer 42 opskrifter til alle måltider og masser af værktøjer til, hvordan man skærer ned for kulhydrater og op for fedt og protein. Har man brug for flere værktøjer, har forfatterne søsat en webtjeneste, blodsukkerkuren.dk, hvor man kan købe sig til rådgivning og yderligere opskrifter. Og vel at mærke opskrifter af en type, der på mange måder adskiller sig fra dem, som type 2-diabetikere typisk får anbefalet.

Læs mere om Type C – spis dig slank med Blodsukkerkuren her.

To diabetikere, der testede den nye fede kost

I årenes løb har jeg fulgt flere type 2-diabetikeres kamp for at skære ned på fedtet, og fordi så mange autoriteter virkede helt sikre på, at det var vejen frem, er det forståeligt, hvis nogle af de mange med sygdommen er lidt skeptiske og forskrækkede over de nye anbefalinger, der peger i en helt anden retning.

Men inden for de seneste par måneder har jeg interviewet flere type 2-diabetikere, der ved at lægge kosten om i den nye, fede retning og skrue op for motionen rent faktisk er lykkedes med at sænke deres blodsukker til et normalt niveau på imponerende kort tid.

Og selv om man ikke skal misunde nogen diagnosen type 2-diabetes, lyder Type C-menuens råvarer som fx avodado, olivenolie, lækre oste, fuldfed græsk yoghurt og laks, sardiner og sild m.m. ikke som nogen straf. Brød og andre stivelseskilder skal vælges med omhu, men man kan helt sikkert spise særdeles lækkert og mættende på Type C-manér uden at føle sig snydt.

Susanne Gjedsted Bügel – har knækket koden til at holde sin type 2-diabetes nede. Foto: w+b photography.

Susanne Gjedsted Bügel, 57 år, professor i ernæring ved Københavns Universitet:

Fik normalt blodsukker med fed ost, fuldkorn og motion

Jeg fik konstateret type 2-diabetes i november sidste år. Mange i min familie har været plaget af sygdommen og dens følgesygdomme. Min læge gav mig tre måneder til at bevise, at jeg kunne få min diabetes under kontrol på egen hånd. Kunne jeg ikke det, skulle jeg have medicin.

Min strategi var at halvere mængden af mad, så jeg nu kun tager én portion. Grøntsagerne fylder halvdelen af tallerkenen, og jeg begyndte konsekvent at vælge fuldkornsprodukter, selv om jeg har en stor svaghed for hvidt brød og hvid pasta. Til gengæld kan jeg spise masser af ost, som jeg også elsker, oliventapenade og andre former for fedt, som gør mig meget bedre mæt.

Motionsmæssigt begyndte jeg straks efter diagnosen på boksetræning og at gå en lang tur hver søndag. 

Belønningen for min indsats fik jeg med det samme. Nu da jeg har tabt mig 10 kilo, er mit fasteblodsukker faldet markant til under diabetes-niveau. Jeg har fået redskaberne til at holde sygdommen under kontrol resten af livet, og det bedste er, at jeg ikke føler, at jeg er på slankekur. For det havde jeg lovet mig selv, at jeg aldrig ville.

SUSANNE I TAL

Vægt
November 2017: 86 kg
Juni 2018: 76 kg

Taljemål
November 2017: 104 cm
Juni 2018: 95 cm

BMI
November 2017: 31
Juni 2018: 27

Langtidsblodsukker (HbA1c)*
November 2017: 55 mmol/mol
Juni 2018: 37 mmol/mol

*) Når ens HbA1c, eller langtidsblodsukker, er over 48 mmol/mol, har man i følge de danske retningslinjer type 2-diabetes.

Klaus Pedersen – har spist sig til et normalt blodsukker. Foto: w+b photography.

Klaus Pedersen, 48 år. Nordisk IT-chef i en international virksomhed:

Efter 3 måneder var mit blodsukker normalt igen

På min kones opfordring blev jeg sidste år tjekket for type 2-diabetes. Efter to blodprøver var lægen ikke i tvivl og meddelte, at jeg var blevet diabetiker og var parat til at skrive en recept på insulin. Jeg insisterede på først at gøre et forsøg på at få sygdommen under kontrol med kost og motion, og så kastede jeg mig ud i det. Siden har jeg gået på stram-op- og bodytoningshold to gange om ugen, og hver går vi virkelig til den. I sommerhalvåret supplerer jeg med udendørs cykelture. Jeg bestræber mig på at få motion hver dag.

Til aften spiser vi typisk kød eller fisk som fx laks med et helt bjerg af salat til. Mit største fokus er at begrænse kulhydraterne. Jeg spiser meget lidt pasta og kartofler og undgår enhver form for sukker. Kulhydraterne stammer især fra min kones helt fantastiske og dejligt mættende hjemmebagte rugbrød.

Når jeg ind i mellem er helt syg for at få en snack, snupper jeg nogle flæskesvær, som er helt fri for kulhydrater og mætter mig virkelig godt pga. deres høje indhold af fedt.

Mine nye kost- og træningsrutiner virkede heldigvis med det samme. Efter tre måneder var mit langtidsblodsukker normalt, og det har det været siden. Som en svensk kollega sagde til mig: “Nu har du en fantastisk anledning til at få en sundere livsstil”. Og det er sandt: Min far havde også type 2-diabetes, så jeg ved, at jeg SKAL leve sundt.

KLAUS I TAL

Vægt
Februar 2017: 112 kg
Juni 2018: 105 kg

Taljemål
Februar 2017: 102 cm
Juni 2018: 96 cm

BMI
Februar 2017: 31
Juni 2018: 26

Langtidsblodsukker (HbA1c)
Januar 2017: 57
December 2017: 39

Kilder:
Arne Astrup og Mads Fiil Hjorth, Københavns Universitet.
Ugeskrift for Læger 2018;180:V11170897.
Annual Review of Nutrition 2018. 38:19.1–19.28.
British Journal of Nutrition 2018, 119, 910–917.
American Journal of Clinical Nutrition 2017 Aug;106(2):499-505.Obesity 2017;25: 2045-2048.
EBioMedicine. 2017. JCI insight. 2017;2.
British Medical Journal Open Diabetes Research and Care 2017;5: e000354.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Kronik: Vi ønsker at bygge bro og sikre sammenhæng for patienten
Stephanie Lose (V), Ulla Astman (S), Sophie Hæstorp Andersen (S), Heino Knudsen (S), Anders Kühnau (S)
En ny funktion som ”brobyggersygeplejerske” skal skabe langt bedre patientforløb på tværs af sundhedsvæsenet for at sikre sammenhæng, overblik og tryghed for patient og pårørende.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Karen Lyager lige nu

Blog: Mad kan sænke blodtrykket lige så godt som medicin

Karen Lyager
Vidste du, at du kan købe dig til et sundt blodtryk i et helt almindeligt supermarked? Hvad du konkret skal spise for at få et forhøjet blodtryk ned på fredeligt niveau, giver to danske læger svaret på i en ny bog, baseret på den nyeste forskning.
Forsiden lige nu
Annonce
Profil
Velkommen til min blog, der har som mål at gøre den nyeste sundhedsforskning brugbar og spiselig - bogstavelig talt - også i en travl hverdag.

Har du spørgsmål til mig eller forslag til emner, jeg skal tage op, så send dem endelig til karen.lyager@jppol.dk.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

Kristine har tabt sig – men hvorfor?

Jens-Christian Holm er en rockstjerne på sit felt – flittigt brugt på tv og fast gæst på de store scener. Han er kendt som lægen, der får næsten alle børn til at tabe sig – og sådan sælger han sig selv. Men nu beskyldes han for at snyde på vægten.
Annonce
Biler
Audis nye elbil vender op og ned på bilnørders sprogbrug
Glem alt om hestekræfter, ventilløft og drejningsmoment. Fremtidens bilnørder snakker om rekuperation, ladetider og vandkølede elektriske drivaksler. Vi var med, da Audi lancerede en af de hidtil mest avancerede af slagsen. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her