Fængsler, labyrinter og sceneskræk

Hans første spil solgte 100.000 eksemplarer på tre dage. Nu er han tilbage med et mere personligt, men også mindre rørende værk.

Artiklens øverste billede
Davey Wreden er tilbage med spillet ”The Beginner's Guide”, der tydeligvis bearbejder den omtalte depression og den medfølgende mangel på lyst til at kreere. Foto: Billede fra spillet

THE BEGINNER'S GUIDE

Genre: Pc og Mac, ca. 67 kr.

Udgiver: Davey Wreden

I 2013 udgav amerikanske Davey Wreden spillet ”The Stanley Parable”, som foregår i et forladt kontorlandskab med den stilfærdige kontormand Stanley i hovedrollen.

Stanley kan mægtig godt lide at følge ordrer. Spillet handler om, hvad der sker, når der pludselig ikke er flere ordrer at følge.

Og hvad der efterfølgende sker, hvis man heller ikke adlyder den alvidende fortællerstemme, der fortæller en, hvad man forventes at gøre, men i stedet vælger sin egen vej gennem spilkorridorerne.

Det lille indie-spil blev en gigantisk succes. Det blev downloadet 100.000 gange alene i løbet af de første tre dage, fik topkarakterer over hele linjen i pressen og vandt en bunke spil-priser på grund af sine finurligt udførte fortælletekniske eksperimenter.

Davey Wreden, der således måtte en hel del i rampelyset for at hente statuetter og holde takketaler og ligeledes var med i dokumentarfilmen ”GameLoading: Rise of the Indies”, blev et kendt ansigt i indiespilbranchen.

Så fik han en depression og tog en pause fra det hele. Nu er han tilbage med spillet ”The Beginner's Guide”, der tydeligvis bearbejder den omtalte depression og den medfølgende mangel på lyst til at kreere – og til at interagere med omverdenen i det hele taget.

I spillet står Wreden selv for fortællerstemmen, der introducerer opgaven: Vi skal på opdagelse i en samling af halvt udviklede spil og spileksperimenter kreeret af hans ven Coda mellem 2008 og 2011.

”The Beginner's Guide” mangler den charme og de ægte overraskelser, der gjorde "The Stanley Parable" til et mesterværk. Foto: Billede fra spillet

Coda er pludselig holdt op med at lave spil, og det, synes Wreden, er ærgerligt. Derfor tænker han, at hvis vi undersøger Codas spilskitser, kan vi måske lære ham bedre at kende og få ham i gang med at skabe nye mesterværker igen.

Det er en noget søgt fortælleramme, der vel nok skal forestille at handle om Wredens egne kreative blokeringer. Fortællerstemmen er det entusiastiske ego, der gerne vil tilbage ud i rampelyset og have mere ros.

Coda, eller ”coder”, er den kreative maskine, der desværre er krøbet i skjul. Og ovenikøbet er svær at forstå. Hvorfor laver han dog sådan nogle mærkelige, indimellem fjendtligt utilgængelige eller bare formålsløse spil? Det vil han gerne forstå og skubber os hjælpsomt igennem labyrinterne. Der er 17 små kapitler og dermed 17 spilskitser at udforske i ”The Beginner's Guide”. Nogle er forglemmelige, andre gør indtryk.

Fanget på et rumskib

I et af spillene må man kun gå baglæns. I et andet tvinges man til at lyve. Der er mange fængsler, labyrinter og en hel del projektørbelyste scener med blankpolerede gulve.

I mit personlige favoritkapitel er man fanget på styringsdækket af et hvidt rumskib, der flyver med jævn fart gennem rummet, i direkte kollisionskurs med en kæmpe dør, der svæver (absurd) i det sorte rum forude.

Den hvidklædte besætning står apatiske foran hver deres styrepult, mens de store panoramavinduer viser den uundgåelige kollision nærme sig. Man har et lille halvt minut til at finde ud af, hvordan man undgår sammenstødet.

Febrilsk må man kaste sig over den nærmeste mulighed. Man løber til højre. Ned ad trappen. Forsinkes af modløs type, der ikke kan hjælpe.

BANG! – rumskibet rammer døren. Forfra. Løb til højre. Ned ad trappen. Ignorer modløs type. Videre mod elevatoren. BANG! Forfra. Hvert sekund, man bruger på at udforske en forkert mulighed, sender en direkte mod det uundgåelige sammenstød, men kan så bruges som erfaring i det næste liv.

En klassisk og velfungerende spilmekanik, der gør særligt indtryk her, fordi det er et af de eneste steder i spillet, hvor tingene foregår på tid.

Idérig og original

Wreden er fortsat idérig og original. Der er gode anslag og fantasibefordrende drømmelandskaber at udforske, fra højloftede banegårde til snoede trappelabyrinter og underjordiske huler, som bliver hængende i hukommelsen.

”The Beginner's Guide” mangler bare den charme og de ægte overraskelser, der gjorde "The Stanley Parable" til et mesterværk. Det virker mest som en skitse, der ikke er helt så rørende, som talentet burde kunne række til.

Interesserer man sig for indiespiludvikling og eksperimenterende historiefortælling i computerspil, bør man dog absolut bruge de halvanden til to timer, det tager at vandre fortællingen igennem. Der er et par guldkorn undervejs.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.