På med velcrosandalen og fleecetrøjen: Ny trend vil have dig i friluftstøjet

Klæd dig på, som om du kan binde et rigtig godt råbåndsknob og lave mad på en Trangia.

Artiklens øverste billede
Sokker i sandalerne er noget, de færreste forbinder med mode. Men i Pradas forårs- og sommerkollektion var det et dominerende look. Arkivfoto.

Har du en fleecetrøje fra Helly Hansen eller en softshell-jakke hængende i skabet og Teva- eller Birkenstock-sandaler til at samle støv på hylden? Så er du et skridt tættere på at være med på noderne.

I 2014 skulle vi klæde os simpelt som Apples Steve Jobs med jeans, en sort T-shirt og kondisko. Moden dikterede en helt enkel og "normal" stil under overskriften normcore. Et fænomen, der dog for længst er blevet lagt i graven af modebranchen.

Men en ny trend står klar til at udfylde tomrummet, og den har i de internationale modeblade fået det mundrette navn gorpcore. Trenden leder tankerne hen på natur og friluftsliv, og navnet henviser til GORP (Good Ol' Raisins and Peanuts), der er et akronym for en nødde- og rosinblanding, som nogle vandrere spiser for at få tilstrækkeligt med protein.

Bergans softshell-jakke Kjerag passer udmærket ind i gorpcore-stilen. Arkivfoto.

Vogue.

En talsperson fra den netbaserede tøjbutik Asos fortalte i juni til magasinet, at siden har haft en stigning på 30 pct. i antallet af søgninger på "North Face", mens "tech fleece" er blevet det søgeord, der stormer næsthurtigst frem.

Det er en trend, hvor man overvejer, om det virkelig kan være rigtigt, siger forfatter og lektor på Kunstakademiets Designskole, Maria Mackinney-Valentin. Hun mener, at gorpcore udspringer af, at der skal nye strategier til, hvis vi vil skille os ud, fordi vi har fået nemmere adgang til modetøj og fladere sociale hierarkier.

»De nye statussymboler er generelt sværere at aflæse, fordi det netop handler om at koble folk af, hvis man skal lykkes med at skille sig ud. Det handler om at bruge de rigtige virkemidler – i dette tilfælde outdoor-tøj og nøddemix – men endnu vigtigere at gøre det på den rigtige måde. Sagt på en anden måde skal man i dag vise status ved at mestre noget ofte forkert - friluftstøj er jo ikke det mest oplagte i modesammenhæng – på en rigtig måde. Mode er altså ikke kun noget, man kan købe sig til, men kræver også færdigheder for at kunne forstå og bruge statusmarkører på en underspillet eller ambivalent måde. Det har man set flere gange før i mode som f.eks. genbrugstøj, hvor andres affald bliver fejret som nyt, og i normcore hvor man skulle se almindelig ud på en smart måde,« siger hun.

Moderedaktør hos det danske modemagasin IN, Nanna Juulsgaard, mener, at trenden kan være en modreaktion på forbrugerisme og en overfladisk verden.

»Vi skal forbruge mindre og dyrke mere selv, flytte væk fra byerne og finde tilbage til det mere basale og simple liv. Det er sat på spidsen, men jeg tror, at lige netop den tankegang er grunden til, at det pludseligt er moderne ikke at være moderne men at holde sin stil mere enkel,« siger hun.

Modehuse som Givenchy, Lanvin og Prada sendte outdoor-inspireret tøj ned af catwalken i forårs- og sommerkollektionen 2017. Modellerne var bl.a. iført neoprenstøvler med tyk orange sål og velcro, regnfrakker, oversized dynejakker og rummelige rygsække. Man kunne også observere sokker i sandalerne, der ellers ofte er blevet bandlyst af selvudnævnt modepoliti, i rigeligt mål.

Rapperen A$AP Rocky, som hovedsageligt optræder i Calvin Klein og Balenciaga på billedet herover, er allerede blevet udråbt som lidt af en firstmover på gorpcore-fronten. New York Magazines' magasin The Cut understreger dog, at trenden ikke lægger op til, at man skal iklæde sig det bekostelige, glamourøse og ofte farverige campingtøj fra top til tå.

Skribenten anbefaler derimod, at man mikser de praktiske friluftsklæder fra North Face og Patagonia med tøj fra luksusmærkerne. Desuden bør man supplere sin naturvejleder-inspirerede garderobe med en Hawaii-skjorte, Vans og arbejdsbukser fra f.eks Dickies for at udendørs-udtrykket ikke bliver for bogstaveligt.

»Det er på sin vis misforstået at tage tendensen til sig og så shoppe amok i Vetement, Balenciaga eller lignende high end-mærker, der har taget tendensen til sig, for lige netop de store modehuse står egentlig for nogle helt andre værdier. Så hellere hop i Teva-sandalerne, rygsækken eller dynejakken, du alligevel har i skabet i forvejen, eller slå vejen forbi en genbrug. Det er nok der du vil finde den mest autentisk gorpcore-stil,« lyder det samstemmende fra Nanna Juulsgaard.

Tendensen er ikke kun for friluftstyper. Ifølge Maria Mackinney-Valentin handler gorpocore som trend faktisk mere om at fortælle en historie om identitet end at udtrykke en faktisk interesse i friluftsliv.

»Trends skal altså ikke tages så bogstaveligt men er mere et spørgsmål om at sende symbolske signaler og fortælle en historie. Uanset, hvordan moden ser ud, drejer den sig altid om statussymboler – om at vise et tilhørsforhold til en social gruppe og skille sig ud fra andre. Tidligere handlede status især om at vise, at man havde penge og magt, men i dag er status blevet en mere abstrakt størrelse, som er blevet sværere af afkode. Og det er lige præcis sådan, man kan forstå gorpcore,« siger hun.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen